Waar is geweld in het uitgaansleven van afhankelijk?

Ik was gisteren bij sonicsphere in Nijmegen en heb genoten. Aan het einde van de avond zijn duizenden stomdronken mensen netjes, zonder begeleiding, naar de bussen gegaan, hebben nog wat te drinken gehaald op het station, iedereen was beleefd tegen het personeel en gingen de trein in waar ook niets vernield werd. Als ik echter hier eens de stad in ga hangt er een verschrikkelijke agressieve sfeer, mensen kotsen op straat en er ontstaan overal ruzies. Wat zijn de factoren die bepalen of een dronken groep agressief wordt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

De persoonlijkheden van de mensen binnen de groep, en hoe beïnvloedbaar ze zijn door groepsgedrag.

Ik ben ervan overtuigd dat mensen niet agressief worden van alcohol. Agressieve mensen die in het dagelijks leven hun aggressie min of meer in toom weten te houden, raken alleen hun inhibities kwijt. Als die mensen zich dan ook nog door elkaar laten opjutten, krijg je een aggressieve groep.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ik denk dat dit voornamelijk ligt aan het feit dat in het uitgaansleven groepen die elkaar nuchter ontlopen elkaar juist dan opzoeken...

Heb dit jaren terug in Arnhem op de korenmarkt regelmatig gezien dat dit gebeurde. Gelukkig hadden we een goede portier waar iedereen ontzag voor had. Je liet het bij die man wel uit je hoofd om in de kroeg te vechten...

En zie het nu met de carnaval dat de groepen die elkaar normaal ontlopen dan met elkaar op de vuist gaan...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik denk op basis van mijn eigen ervaring dat het wel zo simpel is...
Ik geloof ook niet dat bepaalde omstandigheden geweld bevorderen; er is eerder sprake van dat groepen van te voren al uit zijn op confrontaties en als de omstandigheden het toelaten breekt het geweld los. Dergelijke groepen kunnen voetbalwedstrijden misbruiken voor hun operaties, maar iedere andere gelegenheid die hen de ruimte biedt kan er voor in aanmerking komen. In principe zou dus ook een pop-evenement het slachtoffer van een paar van die groepen kunnen worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uitgaan is een sleur, het is vervelend, het is saai. Bij uitgaan moet je jezelf bewijzen tegenover je groep, je moet indruk maken op jouw groep en op andere groepen. Niemand heeft een doel, iedereen loopt dus maar wat op elkaar te letten.

Een evenement is juist een onderbreking van de sleur. Het is een feest. Iedereen heeft dezelfde interesse, iedereen heeft hetzelfde doel. Je hoeft je niet te bewijzen. Er is geen verschil tussen jouw groep en andere groepen, je behoort allen tot één groep.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geweld gaat normaal recht evenredig met drank...

Meer drank, meer geweld, zou je zeggen...

Bij sonicsphere stroomde het gezamenlijk, als groep, als een soort mogen zijn op de plek... En dat thuis voelen doet al ontspannen, voelt goed... en dan is er voldaan zijn, samen moe zijn...

In de stad is het unheimisch, dus niet thuis, niet veilig, niet zorg voor... Daar straalt de onveiligheid ervan af, en dan wordt het ziekmakend, agressief, enz...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Grote groepen die dronken zijn, zijn niet meer bij zinnen, waardoor de grens van waarden en normen doorbroken wordt eindigt geregeld in zinloos geweld. Het groepsfenomeen is een bekend verschijnsel. Er zijn jongeren die volledig de weg kwijt zijn en zeker in de groep want hij of zij wil laten zien hoe geweldig hij is. Bij dronkenschap is de grens van waarden en normen volledig vervaagt. Alle handelingen zijn niet meer controlleerbaar. Het is vaak nog erger als de stomdronken persoon zich overgeeft in zijn doen en laten, en daar bedoel ik mee dat het de grote bekende ontkenning is die in zijn gedrag ontstaat. Hiermee wordt alles extra opgeblazen door die grenzeloosheid. Je kunt je daarbij afvragen in hoeverre de ouders nog controlle heeft over zijn of haar kinderen. Dit is niet bedoeld als vingerwijzing maar ik weet heel goed dat deze kinderen vaak niet begrepen worden thuis, weinig of geen liefde, bijvoorbeeld affectieve verwaarlozing. De enige manier om het verkeerde gedrag in te tomen. Is serieuse aandacht voor jongeren, echt naar ze luisteren. In liefde groot worden niet alleen je vinger opsteken en zeggen dit mag niet. Maar laat ze zien wat ervan van komt doe dingen met ze samen. Van velen kan je niet de verantwoordelijkheid verwachten in het omgaan met drank. Drank beinvloed je op de verkeerde manier en is vaak nog erger dan drugs. Laat risicovolle evenementen maar zitten en zoek je vrienden op maak een bewuste keuze waar je heen gaat. Drink niet of met mate, dan heb je een verantwoorde leuke en gezellige dag of avond. Blijf in jezelf geloven behoud je zelfrespect in liefde voor jezelf dan kan jij een lichtje zijn op een machtig mooie avond. Addy