Weet iemand wanneer die ov chipkaart verplicht wordt?

Hoe lang kan ik mn strippenkaarten nog opmaken, en hoe lang kan ik nog met papieren kaartjes reizen bij ns?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

De NS gaat de ov-chipkaart geleidelijk invoeren. ‘Pas als iedereen gewend is, nemen we definitief afscheid van het papieren kaartje. We verwachten dat dit eind 2010 het geval is’, zegt Jacques Huberts, directeur van NS Reizigers.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

In de volgende vervoermiddelen is de ov-chipkaart volledig ingevoerd (er is geen duaal systeem meer):

sinds 29 januari 2009: Rotterdamse metro met uitzondering van de RandstadRail Erasmuslijn
sinds 27 augustus 2009: Amsterdamse metro
vanaf 11 februari 2010: tram en bus in en om Rotterdam, en de RandstadRail Erasmuslijn (behalve in het Haaglandengebied).
Artikel 47 van het Besluit personenvervoer 2000 schrijft voor dat de reiziger een geldig elektronisch vervoerbewijs heeft, en dat een van de voorwaarden voor geldigheid is dat het vertrekpunt elektronisch is geregistreerd.

Zelfs een abonnement is op zich nog geen geldig elektronisch vervoerbewijs, het wordt dat pas bij inchecken. Ook een abonnementhouder kan dus worden beboet als hij niet incheckt. Daarop moet speciaal acht worden geslagen op Station Amsterdam Amstel, station Duivendrecht en station Amsterdam Bijlmer ArenA, die elk een gemeenschappelijk ov-chipkaartgebied hebben voor de twee vervoerders NS en GVB. Bij overstappen van de trein op de metro hoeft men niet door een poortje, maar moet men wel voor de metro inchecken bij een paal. Bij het betreden van het gemeenschappelijk ov-chipkaartgebied moet men door een GVB-poortje, niet een NS-poortje, of als men per ongeluk wel door een (open) NS-poortje loopt, alsnog voor de metro inchecken bij een paal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het ministerie van V&W zal duidelijk en bijtijds aan geven wanneer er geen gebruik meer kan worden gemaakt van andere vervoersbewijzen.