Wat is er over van de zondagsrust?

Zijn er bepaalde dingen die juist wel of niet doet op zondag?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Ik heb niet het idee dat ik dingen speciaal doe of laat omdat het zondag is... niet meegekregen van thuis..we waren niet kerkelijk..dat scheelt wellicht...
Bij mij thuis was de zondagsrust van vroeger geloof ik niet zo duidelijk als wat ik bij anderen lees... ja we gingen dan wel eens bij oma op bezoek, maar de zondag verschilde niet zo heel veel van andere dagen, behalve dat er geen school was, wat in mijn middelbare schooltijd flink gecompenseerd werd met achterstallig huiswerk waar op een vrije dag eindelijk tijd voor was...
Mijn vader werkte ook in de weekends en was doordeweeks wel eens vrij.. hetzelfde heb ik met een baan in de zorg... op een doordeweekse dag lekker uitslapen en een wandeling maken, terrasje pikken of naar de sauna...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Ik ga standaard op zondag naar het bos met m'n hond en dan 2 uur lopen... Maar ik weet niet of dat is wat je bedoelt?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Is er die ooit werkelijk geweest dan?
Dat is nu voor mij onzin, sorry dat ik het zo recht voor zijn raap zeg, ik wil niet kwetsen, maar in mijn opinie is dat onzin... De wereld draait door ook op zondag, dus dan is er al geen rust, de vogeltjes zoeken op zondag net zo hard voedsel als op een doordeweekse dag...
Voor de mens kan het anders zijn, maar het hart klopt net zo als anders enz enz...
Verontschuldigingen aan iedereen die zich aangevallen voelt... ik kan het niet anders zeggen, ook op zondag zing ik zoals ik gebekt ben...

Toegevoegd op 26-04-2009 10:25:39
op dit moment is er het 10:25:15 Reken maar uit...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Xinix, bij ons thuis moesten we zondagsrust in acht nemen. Niet voetballen, geen herrie, etc. Volgens mij was dat vroeger bij meer gezinnen zo.
Nu vraag ik me af of mensen anders met de zondag om gaan dan een andere dag.
Thats all.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
no problem ik wist niet eens dat het bestond... wat vreselijk was dat dan voor jullie...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Waarom is dit erg? Kan juist ook heel rustgevend werken. Even een dag niets hoeven, gewoon onthaasten. Ik zie er niets verkeerds in.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Kippensoep?
Hitlerman? Tjee dat heb ik dan ook allemaal gemist...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ben niet gelovig, maar vindt de zondagsrust heerlijk. 3 zondagen (1e kersdag op vrijdag); Afschuwelijk!
Alleen in erg gelovige gebieden is er nog echt wat van over. Daarom is het ook onbegrijpelijk dat nog steeds in veel gemeenten de winkels niet open mogen op zondag. Vroeger "waren de huisvrouwen thuis" en konden ze doordeweeks de inkopen doen. Tegenwoordig zijn er zoveel mensen die alleen wonen, of bij wie er niemand in de mogelijkheid is om doordeweeks in te kopen maar omdat ze niet op zondag terecht kunnen moet nu iedereen op zaterdag naar de winkels.

Ik heb sinds een paar jaar op vrijwel iedere zondag gewerkt, zo was ik in staat om naast school toch wat geld te verdienen. In de meeste gebieden is het dus absoluut achterhaald en onbegrijpelijk dat er nog steeds vanuit de politiek regels in stand gehouden worden die mensen belemmeren te doen wat ze willen enkel omdat het een specifieke dag is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In één 24-uurs economie is er erg weinig over vand e zondagsrust, zoals die ooit vanuit de kerk bedoeld was. Tenminste toen zij van de zaterdagsrust een zondagsrust maakte...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De zondagsrust zit bij mij vooral in mijn hoofd. Het weten dat er deze dag niet of in elk geval veel minder jachtige mensen zijn, geen files en de winkels gesloten zijn.
Zo ontstaat er ruimte en dat is altijd prettig in bijvoorbeeld een vol land als het onze. Er is rust en daar heeft "een mens" ook behoefte aan.
De betekenis van de zondagsrust van vroeger heerst inderdaad in bepaalde (kleine) religieuze kringen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De zondagsrust is voortgekomen uit de Bijbel. Die dag werd ingesteld om niet te werken maar God te eren.

Eigenlijk werd hier voor het eerst een maximum aan de werkweek gesteld. Men zag dat het goed was de mens 1 dag per week rust te gunnen om goed te blijven functioneren. Daarnaast is het belangrijk 1 dag per week je te bezinnen en bezig te zijn met je geloof.

Alle uitvloeisels in de eeuwen daarna zijn door mensen bedacht. Er stond niet in de Bijbel dat je je op zondag niet mocht vermaken, bijv. met een spel, sport of een uitje etc.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Voor een groot deel ligt de wereld stil, niet in de zin dat er niets gebeurd, maar dat er bijvoorbeeld al vrijwel niet gewerkt wordt in vergelijking met een werkdag. Winkels zijn over het algemeen niet open, mensen slapen uit, hoeven niets te doen. Toch zijn er veel mensen die juist hier weer onrustig van worden en van alles gaan plannen op die dag. Meubelboulevard of toch lekker winkelen op een koopzondag. Ik ben van mening dat je deze dag moet respecteren en het een zondag moet laten, zoals deze bedoeld is. Een rustdag. Even bijkomen van de drukke week, met hectische werkdagen, files, allerlei afspraken. Geef er je eigen draai aan, doe eens wat anders. Ga het bos in met de hond, lees eens een boek (over onthaasten gesproken, hoeveel mensen kunnen dit nog?) of ga lekker uitwaaien op het strand.