Boeken landelijke overheidscampagnes eigenlijk wel eens noemenswaardige positieve resultaten?

Momenteel is er een campagne van "Zonder dat we het ons bewust zijn worden we met z'n allen steeds a-socialer."

En ik geloof best wel dat je soms iets onbewust kunt doen, maar vanmiddag zag ik op de parkeerplaats van Aldi in de tussenstrook een kapotte kinderbuggy liggen. Waarschijnlijk achtergelaten uit iemands kofferbak omdat ie ruimte nodig was en "omdat de buggy toch kapot was" ofzo. Ik zou anders niet weten hoe dat ding daar moest komen.

Zoiets doe je toch niet meer onbewust. Het is geen snoeppapiertje wat je per ongeluk met je sleutels mee uit je zak trekt en op straat valt. Ik moest dan ook meteen denken aan die tv-commercial daarover.

Worden er eigenlijk wel noemenswaardige resultaten geboekt door deze campagnes?

Hetzelfde overigens met "Opvallen in het verkeer" , "Roken is dodelijk", en "Alcohol onder 16, natuurlijk niet.", etc.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Ja hoor ... De "ritscampagne" is volgens mij succesvol geweest. En de campagne om plastic apart te gaan verzamelen en wegdoen is bij mij in ieder geval wel geland.
En jonge kindere geen alcohol geven, ook niet bij feestelijke gelegenheden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Er zijn zeker overheidscampagnes die werken: denk eens aan de BoB-campagne van een tijd terug. "Bobben" is helemaal in de taal ingeburgerd.

Wat je zegt over asociaal gedrag is weer iets anders. Dat zal je altijd houden omdat er nu eenmaal mensen zijn die hun eigen belang of gemak boven dat van anderen of de maatschappij stellen. Sterker nog, ik ben ervan overtuigd dat er genoeg mensen zijn die zo'n hoger besef überhaupt niet kunnen of willen maken. Maar dat is weer een andere discussie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In z'n algemeenheid weet ik het niet. Maar ik wordt op dit moment wel beïnvloed door de nieuwe campagne om het water en riool schoner te houden. Ik vraag me nu wel meer af wat ik wel en niet in het riool mag gooien.
Dus het zal afhangen of het onderwerp je interesseert of niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zijn gewoon reclamecampagnes... Herhaal de boodschap tot iedereen er kotsziek van wordt, dan gaat het langzaamaan werken...

En net als elke andere gewone reclame, werkt dit heel goed...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja, je geeft een voorbeeld van de campange tegen asociaal gedrag. Dat is nou eenmaal lastig te meten, verzin er immers maar eens cijfers bij! Wel hopen ze (en bij mij is dat gelukt) dat mensen even stilstaan bij wat ze doen, en dus even nadenken over wat ze doen en hoe anderen mensen dat ervaren. De reclame bijvoorbeeld van dat bellen in de winkel, dat is ook strontvervelend en asociaal, dus ik hoop dat mensen dat voortaan zullen laten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
M.b.t. Die buggy bij de parkeerplaats.
Misschien was die buggy wel stuk, en moest de ouder toen het kind en de boodschappen optillen, dus geen mogelijkheid om de kapotte buggy ook mee te sjouwen...
Ik hoop altijd het goede van de mensen.

Wat ik wel associaal vind zijn mensen die hun volle asbak maar even leegkieperen op straat.

Blijkbaar zijn die campagnes nodig, mij heeft het in ieder geval geen nieuwe informatie opgeleverd.