Waarom is er in de bioscoop zoveel reclame voordat eindelijk de film start, waar je voor betaald?

Op internet kan je betalen om geen reclame te zien. In de bioscoop betaal je een hoog bedrag om van de film te genieten. Alsnog krijg je dan tot vervelends toe reclame te zien. Kan dit niet anders? Ik vind dit jammer, want dit is voor mij een reden om niet meer te gaan. Zo gaat het vertonen van reclame ten koste van de kaartverkoop. Dit lijkt mij niet de bedoeling....

4 maanden geleden
2.6K
Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 maanden geleden
Bioscopen zijn geen liefdadigheidsinstelling. Als er geld verdiend kan worden, dan zullen ze het niet nalaten. Er is advertentieruimte, de bezoeker kan niet weg en moet de advertentie bekijken (hierdoor is het meteen ook een waardevolle advertentie) dus er kan geld verdiend worden.
Die enkele klant die vanwege de reclame niet komt weegt niet op tegen al die klanten die wel komen.
Vortexxx
4 maanden geleden
Kom gewoon 10 minuten later dan de geplande tijd, heb je geen last van reclame, zo los ik het op.
Huje
4 maanden geleden
Dat is een goede tip. Bedankt.

Antwoorden (2)

Bioscopen doen dat natuurlijk om geld te verdienen. De kaartverkoop levert namelijk niet genoeg op, vooral omdat een groot deel van de kaartverkoop naar de filmmaker gaat.
4 maanden geleden
tinus1969
4 maanden geleden
Overigens heb ik sterk de indruk dat er steeds minder reclame is in de bioscoop. Tegenwoordig vind ik 10-15 min, met daarin ook 1-2 trailers, al lang.
Ikhebgeenidee
4 maanden geleden
Vermoedelijk is de prijs van een kaartje niet kostendekkend. En dus moet er op een andere manier geld worden verdiend. Popcorn, etc. en door reclame. Of de prijs van het kaartje verhogen, maar dat kost (ook) klanten.
Reclames vertonen, voordat de film begint, is al een heel oud gebruik. Als in de vroege jaren van de film (een eeuw geleden) werden er reclames getoond.
En daar is wel een goede reden voor: bioscopen moeten geld verdienen om te blijven bestaan. Van het geld, dat jij betaalt voor je kaartje, gaat slechts een deel naar de bioscoop. Een aanzienlijk deel van het geld gaat namelijk, naar alle partijen, die bij de film betrokken zijn geweest. Dat zijn enerzijds de producent en anderzijds de distributeur van de film.
Van het geld, dat wel naar de bioscoop gaat, moet alles betaald worden, van de exploitatie van de zaal, tot het salaris van het personeel. Daar zit niet veel winstmarge op.
Dus bioscopen hebben advertenties nodig. In de beginjaren van de bioscoop, hadden veel reclames betrekking op de snacks en drankjes, die je tijdens de pauze in de bioscoop kon kopen. Dus de bezoeker werd gestimuleerd om meer geld uit te geven binnen de bioscoop. Nu wordt, net als op het internet, advertentieruimte verkocht aan andere partijen.
Als bioscopen geen reclames zouden tonen, zouden de prijzen van de kaartjes aanzienlijk hoger zijn. Ook dat zal ten koste gaan van de kaartverkoop.
En daarnaast vinden veen bioscoopbezoekers het minder storend, als andere bezoekers later, maar nog tijdens de reclames binnenkomen, dan wanneer dit tijdens de hoofdfilm gebeurt.
4 maanden geleden