Moet je plastic tape verwijderen van kartonnen verpakkingen voordat je het bij het oud papier doet?

Veel kartonnen verpakkingen zijn dichtgetapet met plastic tape, kun je deze verpakkingen wel bij het oud papier doen, of moet je eerst al het tape verwijderen?

11 maanden geleden
1.9K

Antwoorden (2)

Als de verpakking maximaal 10% plastic tape bevat, zou je de tape niet hoeven te verwijderen. Maar het is beter het karton volledig van alle tape te ontdoen.
In de papierfabriek gaan het karton in de pulper: in een grote bak water worden de vezels losgeslagen van elkaar. Tape komt nu ook los en wordt afgevangen en verdwijnt vaak in de verbrandingsoven.
SimonV
11 maanden geleden
Liever wel. Als plastic tape bij het oud papier wordt gerecycled, kan het recyclingproces worden verstoord en kunnen de gerecyclede producten van mindere kwaliteit zijn. Daarom is het beter om plastic tape te verwijderen voordat je kartonnen verpakkingen bij het oud papier doet, zodat het karton op de juiste manier kan worden gerecycled.
11 maanden geleden