Welke invloed heeft warmte , zon , op de mens?

Ik heb een jaar,als blanke Nederlander, in Suriname gewoond. Ik heb de indruk dat mensen daar, alleen al door het klimaat , gelukkiger,tevredener, zijn.
Ook in landen met een tropisch of sub tropischklimaat,
heb ik dat gevoel.
Zou dit ook een reden kunnen zijn dat het merendeel ven de vakantiegangers richting zuiden gaan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

Ja de zon doet wonderen met mensen, je wordt er vrolijker en blijer van. Je loopt met opgeheven hoofd buiten en als het regent doe je dat echt niet.
Ook is voor veel mensen de warmte aangenamer dan de kou. Het is niet voor niks dat zo veel mensen een dip hebben in de winter en opknappen in de zomer.
En het licht heeft ook invloed op heel veel mensen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

De zon is een van de belangrijkste bronnen voor energie op aarde. Alles wat leeft heeft licht/zonneenergie nodig.

Warmte, dus ook de energie van zon heeft een soort opkikkereffect bij de mens. Alles is lichter en warmer en dat geeft een ontspannen gevoel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik herken dat wel en je ziet het in Nederland ook om je heen: die opleving als het weer lente is en de zon vaker schijnt.
Ik zag het ook op Aruba, waar mijn zoon twee jaar woonde.
Niet alleen de warmte, maar ook het licht van de zon is gezond:
Mensen die lichttherapie nodig hebben om een winterdepressie aan te kunnen.

En hoe vaak worden warmte therapieen niet gebruikt, zoals warme stenen en infrarood, warme baden.
Dat heeft allemaal een weldadige invloed op spieren en gewrichten en daar voel je je beter door.

De zon geeft dat allemaal:
• het warmtegevoel als gevolg van de infraroodstraling
• de aanmaak van Vitamine D als gevolg van UVB: we hebben echter slechts een beperkte dosis UVB nodig op een beperkt huidgebied om reeds voldoende Vitamine D aan te maken.
• de klassieke 'avondteint', de vluchtige bruine kleur bij het begin van een zonnevakantie, is het gevolg van UVA en zichtbaar licht.
• Het antidepressief effect bij seizoensgebonden depressies is duidelijk aangetoond. Dit effect wordt niet veroorzaakt door UV op de huid , maar wel door invloed van zichtbaar licht op het oog.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja! +
Kijk op een mooie warme dag maar eens goed om je heen, hoe de jongens en meiden flaneren om bij lkaar in de smaak te vallen. Allemaal verliefde stelletjes, wat is het leven dan toch mooi.........................
14 jaar geleden
Luister hier maar eens naar:

http://www.youtube.com/watch?v=zZb4FA2xK8E

Toegevoegd na 7 minuten:
Lees de tekst maar eens:

Als ie boven aan de hemel staat is 't net of alles beter gaat
Alles ziet er anders uit als de zon schijnt
Iedereen komt uit z'n winterslaap door die mooie rooie koperen knaap
Alles ziet er anders uit als de zon schijnt
Niemand is zich meer van kwaad bewust, alle narigheid wordt uitgeblust
O wat is het leven fijn als de zon schijnt
En de allergrootste pessimist wordt een veelgevraagde humorist
O wat is het leven fijn als de zon schijnt

Heel de wereld is een bloemtapijt, en de buurvrouw een mooie meid
Alles ziet er anders uit als de zon schijnt
Zilveren vogels vliegen door de lucht, ieder drama wordt een dolle klucht
Alles ziet er anders uit als de zon schijnt
Alle ziekenhuizen raken leeg, en de bakkersvrouw rolt door het deeg
O wat is het leven fijn als de zon schijnt
Ja, de wereld krijgt een nieuwe kleur, overal hangt zo'n zalig, zoete geur
O wat is het leven fijn als de zon schijnt

En terrasjes zitten overvol, alle mensen raken uit hun bol
O wat is het leven fijn in de zon
Als de zon er toch niet was geweest was er nooit een reden voor een feest
O wat is het leven fijn als de zon schijnt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met name mensen uit koude landen leven op van de zon.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen uit onze streken gaan doorgaans graag naar warmere oorden mits het daar het prettig toeven is.

Ik ben het niet eens met de stelling dat mensen in een warm klimaat gelukkiger en tevredener zouden zijn.
Israel en de Palestijnse gebieden, behoorlijk zonnig, maar toch..
Darfur, ook zonnig...