Men lijkt de laatste tijd preutser te worden. Gaan wij weer naar een Victoriaanse tijd?

Sommige Sauna's adverteren met badkledingdagen.

Naaktstranden worden gesloten.
http://www.ad.nl/binnenland/351400/Weerstand_naaktstrand_neemt_toe.html?pageNumber=9

Op deze site gaan tot nu toe 6 van de 20 antwoorden op een vraag mbt een sauna over bezwaren tegen bloot.
http://www.goeievraag.nl/vraag/personeelsfeestje-50-personenmaar-keer-sauna.11032?p=2

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik zie inderdaad wel veel meer preutsheid, al heeft sommige preutsheid langer dan mijn leven bestaan. Ik heb het altijd een hele vreemde gewoonte gevonden bijvoorbeeld dat 'we' (ik dus liever niet) kleren *aan*trekken om in het water te springen.

Ik denk dat een deel van de toenemende preutsheid verband houdt met doorslaand 'respect' voor andere culturen in Nederland. Denk bijvoorbeeld aan boerkini's. Die worden nog gedragen door meisjes uit die cultuur zelf, maar ik merk om me heen ook vormen van 'zelfcensuur' (in dit geval héél letterlijk, eigenlichaamscensuur) om rekening te houden met bevolkingsgroepen die minder goed omgaan met naakt.

Niet zolang geleden nog een schilderij met naakt dat uit een gemeentehuis werd verwijderd omdat het sommige bevolkingsgroepen zou kunnen schokken. In plaats van dat we nieuwkomers leren dat naaktheid hier geen verdorvenheid of hoererij hoeft in te houden, verbergen we onze cultuur. Het is de omgekeerde wereld, en dat neem ik niet zozeer de nieuwkomers in kwestie kwalijk, maar het veel te ver doorgeslagen 'respect' dat bijvoorbeeld zo'n gemeente ertoe brengt om kunst te censureren.

Een ander deel van de toenemende preutsheid zal denk ik komen door de revival van de spruitjesgeur, back to the fifties, want wat was het allemaal toen toch veilig en knus. En preuts.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Helaas, ja! We merken het aan alles... Ik las pas dat een sexshop de etalage tot kinderhoogte moest blinderen! Belachelijk! Als ik vroeger met mijn ouders langs een sexshop liep, wist je niet beter dan dat 'normaal' was. Geen hysterisch gedoe! Ik zie enige verband met godsdienst en preutsheid, helaas...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jazeker, wij gaan de Amerikanen achterna... Daar komen we niet onderuit... We gaan helemaal hypocriet...
Lichaamsbeharing wordt taboe, bloot op de tv gaat er helemaal uit... Ik zag laatst een uitzending van Barend Servet, daar kwam een mooi meisje in beeld helemaal bloot voor 5 minuten, moet je nu eens voorstellen, dat kan echt niet meer nu... En er is geen enkele trent die niet verandert, of het gaat losser en vrijer of het wordt strikter en meer rigide, het gaat er allemaal op achteruit, de vrijheid...
Stel je nu eens voor dat een groepje op de dam ging zitten te protesteren met drugs en bloemen... Stel je voor dat ze daar zouden blijven slapen en vreedzaam protesteren... Ik vermoed dat de M.E. er in een halve dag de hele menigte uiteen geslagen zou hebben, meegenomen naar buro enz enz... In de jaren 70 zaten ze daar maanden te protesteren met drugs enz enz, de Flowerpower... Kan niet meer... Nederland tolerant, laat me niet lachen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik vind een sauna veel te heet, niks voor mij. Maar er lijken 2 richtingen te bestaan; enerzijds een verpretsing in de openheid en anderzijds heb ik het idee dat binnen de muren steeds vreemdere vormen van sex worden beoefend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vertel? ;-p
Alles moet kunnen maar voor mensen die niet kunnen moet het ook kunnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mij dunkt dat er ook op dit gebied sprake is van een soort Kondratief Golf (die formeel betrekking heeft op de economie): na een periode van "alles moet kunnen" komt er - als reactie? - een tijd van "niets moet kunnen". Met andere woorden: nadat 'bloot doodsloeg' worden we nu veroordeeld tot wat jij 'preutsheid' noemt. Het gaat wel weer over dus...