Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Heb jij er last van (of eigenlijk moet ik vragen: denk je er last van te krijgen) dat de klok een uur terug gaat ?

Iedere keer als de zomer of wintertijd ingaat hoor je weer van die berichten dat mensen helemaal uit hun doen zouden zijn door dat ene uur, overdreven gedoe of is dat echt zo

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
752

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (20)

Nee hoor dat merk ik niet eens... En ik zal het ook niet gaan merken... De klok kan wel verzet worden, maar ik krijg er die dag een uur bij, dat is een geschenk en dat gebeurt niet elke dag...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb er geen last van, het is maar een uurtje per slot.
dat de klok terug wordt gezet geeft mij het fijne gevoel een uurtje cadeau te krijgen.
(Lees meer...)
14 jaar geleden
Ik heb er ook geen last van, alleen mijn vriendin is er altijd wel een dag op drie van slag van.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alleen mensen die klok kunnen kijken, kunnen daar last van krijgen. Kleine kinderen en dieren merken daar niks van.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vraag me af in hoeverre dit een reële verschijnsel is. Als mensen naar Engeland reizen, waar de klokken een uur achterlopen ten opzichte van Nederland, heeft niemand er last van. Maar als hier de klok een uur verandert, zeurt iedereen over het nut van de zomertijd. Tussen de oren als je het mij vraagt...

Om je vraag te beantwoorden: Nee, ik weet zeker dat ik er geen last van ga krijgen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor, ik heb er helemaal geen last van.
Vind het wel lekker dat het weer vroeger donker word, lekker kneuterig 's avonds met de gordijnen dicht op de bank met een kopje warme chocolademelk....

Ik reis veel en ben dus gewend aan meerdere tijdzones per jaar, dus dat uurtje voor of achteruit, daar wordt ik ook niet warm of koud van (heb toevallig begin deze week een viertal daagjes proefgedraaid met de nieuwe tijd in Schotland :), helemaal geen last van gehad).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor,Ik heb er geen last van en het is misschien nog wel wat vroeger donker maar ik hou van de gezelligheid met kaarsjes en schemerlampen dus wintertijd''KOM MAAR OP''
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nu niet andersom wel, dan ben ik zomaar een uur kwijt
dat opstaan dan , nu mag je je zomaar nog even een uurtje omdraaien
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nergens last van :-) tenzij ik vergeet de klok te verzetten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
t zou wel raar zijn als je daar last van zou hebben..er zijn mensen die elke week een ander tijd moeten opstaan om te werken...we hebben t hier over 1 uurtje...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee,helemaal niet! Ik vind het idee,dat je zo maar een uur cadeau krijgt wel leuk! In het voorjaar met de klok vooruit vindt ik minder prettig!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo te lezen ben ik de enige die hier last van heeft.

Ik heb een ingebouwde timer waardoor ik elke dag rond dezelfde tijd wakker wordt. Als de tijd verzet wordt dan heb ik altijd een weekje, soms wel twee nodig om hieraan te wennen.

Overigens ging dit vroeger toen de tijd rond een andere periode veranderde beter.

Er is verder prima mee te leven en niemand merkt aan mij dat ik er last van heb, maar ik ervaar het zelf wel als lastig.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb er persoonlijk geen last meer van.
Wel toen ik nog nachtdiensten draaide...dan is dat uurtje extra niet leuk :)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn mensen die enorm op de klok leven. Dat kan je beroep of baan ook met zich meebrengen. Dan is het een heel geschuif en moet je wennen. Wel vervelend denk ik.

Anderen (zoals ik) interesseert de stand van die kleine ijzertjes op de klok uberhaupt geen laars.
Het is makkelijk als je iets afspreekt met iemand, dat wel, een coordinatiemechanisme. Maar verder betekend de tijd in cijfers niks voor me.

Eten als je honger hebt, slapen als je moe bent. Dat is veel natuurlijker, echter. En met afspraken is het handig, dat wel .

Er is een werkelijk prachtig Surinaams spreekwoord:

"De Hollanders hebben de klok,
en wij hebben de tijd."

Ik las hem ooit en ik dacht: "Die is voor mij!!!"

Toegevoegd na 2 minuten:
Kern van het verhaal:

De klok IS de tijd niet!!

zoals een meter geen *afstand* IS, maar een aanduiding ervoor, een manier om te meten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel goed JJ1 +1
Nee, van zomer- naar wintertijd heb ik geen last. Dan krijg je een uur cadeau, dat is wel leuk.

Maar wel van winter- naar zomertijd. Ik word ook altijd op dezelfde tijd wakker, en dat uur minder geeft me echt last. Zelfs in het weekend word ik op dat tijdstip wakker, maar dan draai ik me nog eens om natuurlijk..
En ook al konden mijn kinderen nog geen klokkijken, ze hadden toch ook behoorlijk moeite met een uurtje minder.

Het cadeau van een uur meer in de herfst vind ik de moeite van een uur minder in de lente absoluut niet waard.
Van mij mogen ze die hele zomertijd afschaffen.

Overdreven gedoe of niet, google eens op 'ongevallen' en 'hartinfarcten' en 'zomertijd'.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, absoluut niet, ik ga ook regelmatig naar Engeland en dan heb ik ook nooit last van een jetlag!

Ik vind het juist wel lekker, 1 uur langer weekend!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De pulpkranten grijpen dat weer aan om over te schrijven. Lekker makkelijk, je weet toch!

Net zoals het bericht in Het Parool van gisteren, dat Madoff het zo slecht heeft in de gevangenis, o.a. omdat zijn pizza wordt bereid (in de gevangeniskeuken) door een pederast. Mijn god in wat voor een stupide wereld leven wij. 50 Miljard stelen en dan nog zeuren over zoiets onbenulligs. Ik zou zeggen, voor straf alleen brood en water en met blote voeten naar bed.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk wel dat natuurlijk je biologische klok in de war komt een uurtje, misschien te vergelijken met een Jet-Lag?
Ik denk dat dat per persoon afhangt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is een verschrikking. Ik heb er niet zozeer last van, maar het is wel irritant.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee hoor helemaal niet
een uurtje langer slapen, een uurtje langer weekend!
mijn weekend begon net toen de klok een uurtje terug ging.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding