Hoe kun je zien dat de zorg zich steeds meer als onderneming gaat opstellen?

En hoe is dit zichtbaar in het strategisch beleidsplan van de non proffit instelling?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Huiswerk?

Het beste antwoord

Dat zal voornamelijk efficiency zijn, maar ook schaalvergroting en samenwerking (b.v. fusies) met "concurrerende" partijen.

Tegenstanders van privatisering in de zorg, vinden dat juist de zorg niet als een onderneming moet werken (dus winst maken) omdat dat altijd ten koste gaat van de kwaliteit van de zorg ("te weinig handen aan het bed"). Meestal zijn die tegenstanders ook niet zo voor de privatisering van b.v. energiemaatschappijen, post, en openbaar vervoer, omdat het gaat om basisvoorzieningen.

Voorstanders vinden dat ook de zorg veel efficienter geregeld kan worden, en dat dat helemaal niet ten koste hoeft te gaan van de kwaliteit. En daar zit ook wel wat in, want als b.v. een ziekenhuis alleen maar wordt betaald door de overheid, dan ontbreekt al snel de prikkel om zo efficient mogelijk te werken.

Voor- en tegenstanders zijn het er wel over eens, dat de zorg echt onbetaalbaar wordt, en dat er veel dingen moeten veranderen. B.v. de aanpak van idioot hoge salarissen van medisch specialisten, of het verdelen van taken van ziekenhuizen onderling. Zoals b.v. niet in 20 ziekenhuizen de mogelijkheid om een hartoperatie te ondergaan, maar 15.