Wat is het verschil tussen een pleegdochter en een stiefdochter?

Ik begrijp de term pleeg en stief niet, dus ook bij pleegvader en stiefvader en zo.

een jaar geleden
4K
HeerVoldemort
een jaar geleden
Ik dacht dat stief(kind, moeder, vader) oorspronkelijk gebruikt werd wanneer er een ouder was overleden. Dus: Piet en Marietje hebben 2 kindjes, Jante en Eva. Dan gaat Piet dood. Marietje hertrouwd met Kees. Kees is dan de stiefvader van Jantje en Eva. Jante is de stiefzoon van Kees en Eva de stiefdochter. Pleegkind is dan toch anders want dat is dat een persoon of een echtpaar een kind in huis neemt van iemand anders.

Antwoorden (1)

Het belangrijkste verschil is dat een pleegkind meestal geen biologisch kind is van zowel vader als moeder. Het kind moet zijn geplaatst in dat gezin.
Bij een stiefkind is er juist wel sprake van dat dat kind de biologische afstammeling is van vader of moeder. Er is hier geen sprake van plaatsing van een kind maar eerder van een gevolg van het samengaan van vader en moeder.
In een aantal gevallen behouden de ouders igv pleegkind daarbij het (gezamenlijk) gezag, maar het komt ook voor dat de ouders uit het ouderlijk gezag ontheven worden en dat een GI (Bureau Jeugdzorg) als voogd wordt aangesteld.
Igv van stiefkind blijft de ouderlijk gezag ook bij de ouders en dus niet bij de stiefouder. Wel kan het ouderlijk gezag door stiefouder worden verkregen door een verzoek in te dienen.
een jaar geleden
Goeievraagstell
een jaar geleden
Hoe heet het dan als ouders een kind adopteren?
Zegt men dan adoptiedochter? Of is er nog een andere benaming?
SentWierda
een jaar geleden
@Goeievraagstell. Hier zijn twee benamingen voor:
- adoptiedochter
- adoptiefdochter.
De oorspronkelijke benaming is adoptiefdochter = Frans: fille adoptiv. In het Duits is adoptiedochter/adoptiefdochter: Adoptivtochter.