Mag iemand de invaliden parkeerplaats naast de Apotheek 24/7 bezet houden.?

Boogerd in Wognum,houd een bewoner van het appartementen complex de parkeerplaats bezet.Wel met een invaliden kaart,maar begrijpt niet dat die plaats ook voor andere gehandicapten is bestemd.Wat is daar tegen te doen.

een jaar geleden
2.2K
TurfGraver
een jaar geleden
Als het gewoon een openbaar parkeerplaats is, is daar niets tegen te doen.
Amadea
een jaar geleden
Normaliter krijgt zo'n persoon van de plaatselijke gemeente een eigen parkeerplaats met nummerbordaanduiding. Die persoon moet dat aanvragen. De parkeerplaats van de apotheek moet uiteraard voor klanten beschikbaar zijn en niet door bewoners gebruikt worden.
Inekez1
een jaar geleden
Geef het aan bij de gemeente. Dan kunnen ze een tweede invalidenparkeerplaats maken. En eventueel eentje op kenteken van die bewoner. Dat moet die bewoner dan wel zelf aanvragen.
Inekez1
een jaar geleden
Ik heb de google-maps situatie eens goed bekeken. Die parkeerplek hoort bij het appartementencomplex en niet bij de apotheek. een invalidenparkeerplaats wordt altijd zo dicht mogelijk bij de ingang gemaakt. Deze plek is vlak voor de ingang van de appartementen en juist niet bij de ingang van de apotheek maar om de hoek. Je kunt ook de parkeerplaats bij de Lidl gebruiken, dan kun je nog dichter bij de ingang van de apotheek parkeren. Het zou logisch zijn als ook daar een invalidenparkeerplaats wordt gemaakt. Aan de google-maps foto's te zien was eerst die parkeerplaats er (bij de Lidl) en kwam daarna pas de apotheek. https://www.google.com/maps/@52.6811324,5.0227857,3a,60y,311.82h,89.4t/data=!3m6!1e1!3m4!1s3s0jht2fgk0gTdIDnz0H9g!2e0!7i16384!8i8192
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
Ik denk weinig aan te doen.
Of de gemeente moet er een extra bord onder hangen met iets in de trant van, max 1 uur, alleen voor apotheek klanten.
tinus1969
een jaar geleden
Hoog tijd om de gemeente te vragen om een extra invalide parkeerplaats want er is blijkbaar behoefte aan.

Antwoorden (3)

Een invalidenparkeerplaats voor algemeen gebruik kun je je niet toe-eigenen - zoals hier het geval lijkt te zijn.
Deze parkeerplaats moet door diverse mensen met een invalidenparkeerkaart kunnen worden gebruikt.
Mogelijk is hier sprake van een misverstand bij de gebruiker (die denkt hier altijd te mogen staan) of heeft hij/zij verzuimd een P met kentekenbord aan te vragen.
een jaar geleden
tinus1969
een jaar geleden
Min. Er is geen sprake van onrechtmatig toe-eigenen. Deze auto mag er gewoon staan, en als deze auto weggaat mag iemand anders er gaan staan.
SentWierda
een jaar geleden
@tinus1969. Ik heb het in mijn antwoord niet over 'onrechtmatig toe-eigenen'.
In dit geval is sprake van toe-eigenen uit onwetendheid of onnadenkendheid of asociaal gedrag. Het zeer langdurig parkeren op deze plek mag wel maar een weldenkend mens doet zoiets niet, want je ontneemt vele anderen die op die plek kort willen parkeren die mogelijkheid.
De dienst handhaving van de gemeente zal wellicht graag met deze parkeerder willen praten - uit sociaal en/of opvoedkundig oogpunt. Of het wat uithaalt is onzeker. Maar te hopen valt dat er een kentekenbord wordt geplaatst.
LeonardN
een jaar geleden
Je stelt:
"Het zeer langdurig parkeren op deze plek mag wel " Er wordt gevraagd:
"Mag iemand de invaliden parkeerplaats naast de Apotheek 24/7 bezet houden.?" >
Ja dat mag.
Ook al vind jij er wat anders van. Het antwoord is dus "JA dat mag". Je verwart "mogen" met wat wellicht "wenselijk" is in deze situatie.
Ja, dat mag. Er staat immers blijkbaar geen beperking aangegeven mbt gebruiksduur.
een jaar geleden
Vermoedelijk staat over de maximale gebruiksduur iets in de APV. Bijv. : 'Hoewel op deze parkeerplaatsen een maximale parkeerduur variërend van 30 minuten tot 3 uur geldt, hanteren we voor gehandicapten altijd een maximale parkeerduur van 3 uur. Zo heeft de gehandicapte voldoende tijd voor zijn of haar bezoek en voorkomen we dat bijvoorbeeld een bewoner met een handicap de hele dag een algemene gehandicaptenparkeerplaats bezet houdt'
Volgens deze site is er geen maximale parkeerduur in Medemblik :https://www.gehandicaptenparkeerkaart.nl/overzicht.html
Toegevoegd op 30 juli 2022 21:56: tekst
een jaar geleden
LeonardN
een jaar geleden
Nee je leest die tekst verkeerd.
De gemeente heeft het over parkeerplekken waar sowieso al een parkeerduur geldt.
OP DIE plekken mag een gehandicapte dan 3 uur staan. Maar dat heeft niks te maken met een andere gemeente waar helemaal geen parkeerduur is.
SentWierda
een jaar geleden
@LeonardN. Het gaat om zeer zeldzame parkeerplaatsen.
Het kan toch niet de bedoeling zijn dat een gehandicaptenparkeerplaats zonder kenteken bijzonder lang wordt bezet door een enkele auto? Het aantal van deze plaatsen is nu eenmaal uiterst beperkt. Waarschijnlijk elke gemeente zal handelen in de geest van het antwoord van erotisi.
LeonardN
een jaar geleden
Wat "de bedoeling is" is wat anders dan datgene wat MAG.
Iets is legaal dan wel illegaal.
Wat hier gebeurt lijkt niet tegen een wet in te gaan. Dus het mag.
Dat is los van wat je daar van vindt.
Dit is geen meningen website, dit is een vraag/antwoord website.
De vraag is of het mag.
Je kan dat enkel negatief beantwoorden als je een wet vindt die stelt dat het niet mag.
SentWierda
een jaar geleden
@LeonardN. Dit is geen vraag/antwoordwebsite en ook niet een meningenwebsite maar een kennisvermeerderingswebsite.
Het gaat niet om wat mag en wat niet mag. Het gaat om wat de dienst handhaving van de gemeente ervan vindt en welke oplossing deze dienst in petto heeft. Gezien de discussies over dit onderwerp (dit speelt op veel plekken): ik veronderstel: een P met kentekenbord.
LeonardN
een jaar geleden
Je stelt:
"Het gaat niet om wat mag en wat niet mag."
Terwijl de vraag vraagt:
" >>>>>Mag<<<<<< iemand de invaliden parkeerplaats naast de Apotheek 24/7 bezet houden.? " Je stelt zelf
"en ook niet een meningenwebsite"
En dan:
"Het gaat om wat de dienst handhaving van de gemeente ervan >>>>vindt<<<< " Ten eerste wordt daar niet naar gevraagd, ten tweede is dat dus een mening die je ook nog eens voor een ander invult.
Dat heeft niets met kennisvermeerdering te maken.