Is het normaal dat de kok van een restaurant boos wordt omdat een gast de maaltijd terugstuurd?

Laatst at ik in een nieuw restaurant. Na een hap van het dessert, cheesecake, heb ik die vriendelijk maar beslist weer laten meenemen. Het smaakte naar halfbakken boterkoek.
Twee minuten later had ik een boze, 'jij- en jouwende' kok aan mijn tafeltje, met de vraag of ik eigenlijk wel wist hoe cheesecake hoort te smaken.
Is dit een normale situatie?
Zo ja, wat maakt dit gedrag van de kok geoorloofd?
Zo nee, wat kan ik doen om deze kok alsnog op zijn misplaatste gedrag te wijzen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
skus...wie gaat er dan ook CHEESECAKE eten? ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jaaaah.....dat zit zo:
Als ik in de Ver. Staten ben geniet ik daar altijd zo van. Heerlijk!
Dus als het dan in Ned. eens op de menukaart staat laat ik me toch weer verleiden....maarja..... Trouwens: Tijd niet gesproken Naatje! Alles goed?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo, wat een verhaal. Ik zou het melden op www.iens.nl en er verder maar niet meer eten!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ skus...alles goed...erg druk....erg niet veel meer op GV
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mmmm...cheesecake! Ik ben nog nooit in de VS geweest, maar als het daar nog lekkerder is dan hier, jummie!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is het!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met zo'n reactie van de kok zou ik daar nooit meer gaan eten!
Je heb het toch beleefd terug gestuurd?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar, beste skusme is deze vraag niet een vraag naar de bekende weg?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bertie, ik ben heel beleefd geweest, en dat ook gebleven (tot woede van de kok). Ineke, misschien heb je gelijk, maar ik was zo verrast dat ik werkelijk even twijfelde aan mezelf. Had zoiets nog nooit meegemaakt...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb zo'n idee dat de fooi niet zo hoog uitviel dit keer :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kan me trouwens niet voorstellen dat de kok de cheesecake heeft gemaakt, maar dat is een ander verhaal.

Het beste antwoord

Lijkt wel een scene, een slechte scene, uit een goedkope b-film. Absoluut tegen elke etiquette van een restaurant.
Als cliënt mag je eten terugsturen indien het niet aan de wens voldoet. Cheesecake hoort niet naar halfgebakken boterkoek te smaken, dus stond je volledig in je recht om daar melding van te maken. En de kok, die niet tegen kritiek kan, heeft niks te zoeken bij een tafel van een cliënt. Alles wat in een restaurant gebeurt is de verantwoordelijkheid van de maître d', hij/zij neemt ook de klacht in ontvangst en reageert daar adequaat op, zeker niet door de kok te verwittigen en deze in zijn vieze kloffie de cliënt lastig laat vallen, met impertinentie.

Ik mag hopen voor de eigenaar, uitbater, dat deze kok zich behoorlijk in gaat binden, anders is het van een nieuw restaurant, een slecht lopend restaurant, een failliet restaurant, binnen no time.

Als ik eigenaar was geweest van deze zaak, was het zijn laatste kunstje, ontslag op staande voet.
Heb een horeca zaak, weliswaar een hotel, maar zo'n gast gaat er bij mij zonder pardon uit.

Ik zou om de boel even te jutten adviseren om een recept te downloaden van cheesecake door Betty Crocker, er een klein briefje aanhangen "zo maak je cheesecake", dat door de brievenbus van dit etablissement te rammelen, en dan rustig een ander restaurantje gaan zoeken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Superantwoord, en ik denk dat ik je raad opvolg!

Andere antwoorden (20)

Klant is koning ten alle tijden.
Klacht indienen bij het manangment.
Jij heb hoe dan oom gelijk.
Succes

Toegevoegd na 21 seconden:
Oom= ook
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is zeker niet normaal, dat dienen ze gewoon terug te nemen. Eventueel kan de kok het proeven en zijn medewerkers er voor aanpakken. dat is alles.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee. Dit is zeker niet normaal. Sterker nog: Het is nogal zwak van de kok. Wellicht had de kok een slechte dag?

Ik zou er niets aan doen. Daar win je helemaal niets mee, behalve hooguit een beetje zelftrots. Gewoon niet meer naar het restaurant gaan is de grootste hint dat een restaurant kan krijgen. Als dit 'normaal' is voor de kok, dan is het snel gedaan met het restaurant.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een vreemde reactie van de kok! An sich is het prima dat hij naar je tafel komt om te informeren hoe en wat rondom zijn kookkunsten, alleen de manier waarop getuigd van weinig zelfreflectie. jammer, want door de kritiek ter harte te nemen wint hij uiteindelijk meer.

In de ideale wereld zou iedereen elkaar volgende de feedbackregels (te vinden op internet in verschillende vormen) kunnen vertellen wat je dwars zit, zonder de ander per ongeluk te beledigen of een gevoelige snaar te raken. Helaas zit de wereld niet altijd zo in elkaar.

Op je vraag of dit gedrag geoorloofd is, lijkt het antwoord mij nee. Weinig klantvriendelijke reactie. Als je er iets mee wilt doen kun je het beste via e-mail of live vertellen wat zijn reactie met jou heeft gedaan. Als je het bij jezelf houdt kan de ander zich moeilijk beledigd voelen en luistert hij hopelijk naar wat je te zeggen hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die kok had je gewoon gelijk moeten geven. Een klant heeft (bijna) altijd gelijk!
Wat je zou kunnen doen is een klacht indienen bij de eigenaar van het restaurant, want het is natuurlijk niet normaal dat een personeelslid iemand die kritiek heeft op een gerecht (niet voor niets) zo uitfoetert. Ongeacht of je nu wel of geen gelijk hebt met je kritiek.

Ik kan me niet voorstellen dat de eigenaar van het restaurant jou geen gelijk geeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
klacht indienen, en gewoon niet meer daar gaan eten. Net zoals de andere al zeggen de klant is Koning.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dat is niet normaal.
Hij had aan je tafel kunnen komen vragen wat er mis is.

Maar de vraag blijft dan wel bij me hangen. Misschien heeft hij geproefd en was de cake wel prima en weet hij dat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is niet normaal. Ik zou gewoon een negatieve recentie schrijven via Google over het restaurant.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoi,

Dit was zeker geen goede "chef" kok. Een goede kok zal altijd zijn excuses aanbieden en niet in discussie gaan met de gast. Het is geen normale situatie hoor. Ik zou niets meer doen, zoek een ander restaurant op of doe je beklag bij de bedrijfsleider van het nieuwe restaurant. De kok die jij hebt getroffen verstaat zijn vak niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet goed maar wel kok eigen. Ik heb 'n tijd in de keuken gewerkt en de (chef)kokken zijn heel overtuigd van hun eigen kunnen en zijn er zeker niet van gecharmeerd als iemand wat terug stuurt. En ja dan zijn ze op hun teentjes getrapt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is buitengewoon onprofessioneel gedrag van deze kok.
Het was beter geweest als hij op vriendelijke toon had gezegd dat het hem speet, dat je er niet van kon genieten. En vervolgens zou hij kunnen vragen of je kon aangeven wat er beter zou kunnen.
Met zulk gedrag maak je geen vrienden en trek je geen klanten. Daar moet hij het toch wel van hebben. Een kok, al is hij/zij nog zo goed, moet wel tegen kritiek kunnen.
Ik zou als ik jou was, een briefje schrijven. Aangeven dat je het onbeleefde en kortaangebonden gedrag als vervelend en onterecht hebt ervaren.
Wanneer de rest van het eten wel goed was, kun je dat ook in je briefje verwerken. Hij begrijpt dan dat het je bedoeling niet is geweest om hem af te branden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De kok kan kiezen het niet met je eens te zijn, en je gewoon te laten betalen voor je gerecht, maar hij mag je niet al jij en jouwend benaderen. Klant is en blijft koning.

Zo niet.... klant verloren en zn goede naam ook. Want wie gaat er terug naar een Restaurant waar je ge-jijd en ge-jouwd wordt?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik sluit me volledig aan bij Oblomov, zo'n kok heeft niets te zoeken aan de tafel van een gast. Hij zou bij mij op zeer dun ijs lopen na zo'n benadering.

Zo'n arrogantje wekt nog agressie op ook, afhankelijk van de persoon. Bovendien, wanneer een kok aan jou vraagt hoe een gerecht zou moeten smaken gaat ie zijn professionaliteit al voorbij. Als hij het al niet weet, hoe moet ik het dan lekker vinden.

Hij moet gewoon in de keuken blijven, sowieso voor hygiene, maar ook omdat daar andere mensen voor zijn.
De gastheer verzorgt zijn gasten, de kok moet gewoon (kunnen) koken.
Zou een goeie voor mij zijn, wat voor soort restaurant was het?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je idd niet weet hoe cheescake hoort te smaken,is 1 aspect van het gedrag van de kok begrijpelijk. Maar ik neem aan, dat je het wel weet Skusme. Dan is het gedrag van de man meer dan verwerpelijk. Het lijkt me weinig nut te hebben,om nogmaals met de man in discussie te treden.Het beste islijkt mij de hele zaak maar te vergeten,al druist het nog zo tegen je rechtvaardigheidsgevoel in.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, niet normaal.

Kan me trouwens niet voorstellen dat de kok de cheesecake heeft gemaakt, maar dat is een ander verhaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In een nieuw restaurant nog wel...nou, nou.
Wat is die kok dan omhoog gevallen zeg!
Hij gaat er blijkbaar al vanuit dat hij PERFECT kookt en bakt en dat er dus NIETS op aan te merken valt.
Hoe bestaat het...
Dat bestaat dus niet. Iemand die NOOIT geen fouten maakt. Ik moet diegene nog tegen komen dan..
Nee hoor. Jij staat in je recht! En hij heeft maar te accepteren dat zoiets kan gebeuren simpelweg.
Waarschijnlijk heeft ie ruzie met zijn vrouw joh...en reageert hij het op jou af...zielig kokkie.
Hij mag wel uitkijken want dit soort reclame gaat ook heel snel via de tamtam...en dan kan kokkie zijn restaurantje sluiten.
Deze man VERGEET dat HIJ afhankelijk van de klanten is.
En niet andersom...maar of hij dat gaat snappen...ben bang van niet.
Lekker een ander restaurant nemen...ook geen gezeik meer. Straks doet hij er nog iets "vies" doorheen als je nog wat bij hem bestelt....grapje hoor.
Sterkte en eet smakelijk bij de volgende..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deze kok is volledig het spoor bijster.
Jij betaald voor je eten ( sorry dat ik je tutoyeer;-)
en dan verwacht je er ook iets goeds van.
Als het eten niet naar wens is om wat voor reden dan ook, moet de kok er voor zorgen dat je tevreden de deur weer uitgaat en dat is in dit geval absoluut niet zo geweest.
Je kunt, nee moet, het management er op aanspreken en anders heeft Smulweb ook een pagina waarop je restaurantrecencies kunt schrijven, daar kun je het eventueel bij zetten als je je gram wilt halen want ik heb het gevoel dat je je als een klein kind terechtgezet hebt gevoeld op dat moment.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dit is niet normaal.
Zelf heb ik ergens in een keuken gewerkt en wellicht heeft het met de werktijd van de kok te maken. Het kan dus zijn dat hij te lange dagen maakt en ''overwerkt'' is.
Misschien was het wel een recept van zijn oma of moeder en vond hij een niet zo fijne opmerking van jou.
Maar het is schandelijk dat een kok tekeer gaat tegen jou in een restaurant.
De klant is, blijft en zal altijd koning zijn in het restaurant.
Zoals al gezegd was .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ach laat ze lekker zo doorgaan, dan hoeft de kok over een poosje geen cheesecake meer te maken, omdat niemand daar nog wenst te eten. Zaken waar ze de klant zo behandelen zijn geen lang leven beschoren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou een kok zou hooguit zeer teleurgesteld mogen zijn . en hij mag jou ook kenbaar maken dat hij er zeer teleurgesteld in is dat jij niet zo gecharmeerd was qua smaak van zijn zelfgemaakte cheesecake. Maar hij moet wel professioneel omgaan met de mening van zijn klanten/gasten.
Dus hij moet vind ik, wel vriendelijk blijven naar jou toe.
Hoe je die beste man alsnog op zijn misplaatste gedrag kan wijzen( mooie zin trouwens) dat hangt af van de situatie in het restaurant.
Bij drukte en stress zal de kok het absoluut niet kunnen hebben dat je er weer over begint. Dus als je t mij vraagt zou je er het beste heen kunnen gaan in een rustige periode en leg uit aan de serveerster of kok zelf dat je er toch wel heel erg mee zit en of ie bereid is om er nog een keer met je over te praten.
Wie weet gebeurde het voorval met de cheesecake wel net op een heel ongelukkig moment dat bij hem in de keuken alles maar dan ook alles mis ging en dat ie dat van jou er net even niet bij kon hebben ( de bekende druppel die de emmer deed overlopen)
Dus ik zou gewoon proberen er op een rustig moment nog eens met hem over te hebben en misschien komen jullie er uit en verzacht het de nare nasmaak