Waarom doen (vooral) Japanse meisjes bijna altijd een peace teken als ze op de foto gaan?

Of Aziatische meisjes. Iemand een idee waar dat culturele fenomeen bij hen vandaan komt?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
4.6K

Antwoorden (2)

Het is geen peace-teken (dat ziet er namelijk zó uit: http://www.strijkapplicaties.nl/wp-content/uploads/2013/05/Peace-teken1.png ) maar een V-teken. Dat staat niet voor vrede (in het Engels is dat peace), maar voor Victorie (= overwinning).

Zij zien dit als een vriendelijk gebaar. Ze benadrukken hun (glim)lach hiermee.
Amadea
8 jaar geleden
poppetje54321
8 jaar geleden
gewoon traditie uit het westen overgenomen. Sommige Japanse meisjes weten niet eens wat het betekent.
Onduidelijk. Het is gewoon een cultureel fenomeen. Er zijn bronnen die stellen dat het zijn oorsprong vind in de kuntstschaatser Janet Lynn die het gebaar maakte nadat ze brons had gewonnen tijdens de Olympische Spelen van '72. Er zijn echter depicties van het gebaar die van daarvoor dateren, zowel in manga als binnen de Japanse vredesbeweging. Anderen hebben het over een Konika-reclame waarin dit een in Japan populaire acteur, Inoue Jun, plus meerdere andere mensen, dit gebaar ook maakte in eveneens 1972.

Aangezien kunstschaatsers niet de meest aansprekende sporters zijn met een al te grote invloed, denk ik dat het redelijk is om aan te nemen dat de mensen achter de Konika-reclame degenen zijn die het gestart hebben.

Het is vervolgens een gewoonte geworden onder vooral jonge mensen, waarbij vrouwen het dicht bij hun gezicht doen en mannen er verder vanaf. Overigens is het kennelijk vrij verslavend aangezien bijna iedere westerling in Japan het ook doet. Eerst om ze gewoon een beetje na te doen, maar uiteindelijk wordt het een gewoonte.

http://british-chinese.blogspot.nl/2009/01/why-do-we-make-v-signs-in-photographs.html