Speelt marketing in het algemeen op de slechte eigenschappen van de mens?

Ik heb een reclame gezien van een bepaalde merk boter die zou beter zijn dan andere. Ik denk dat boter is boter tenzij je andere dingen toevoeg en dan heb je geen boter meer. Zelf heb ik jaren marketing campagnes bedacht en uitgevoerd met een gedachte van creativiteit en uitdaging. Veel dingen zie ik nu anders en daarom vraag ik mijzelf en jullie ook of marketing en ethisch vak is voor de individu en voor de samenleving

Toegevoegd na 16 uur:
Het gaat op het begin en het eind van de proces, aan het begin is een marketeer in opdracht van een belanghebbende partij (iemand die iets van jou wil hebben) aan het eind is de ontvanger van de boodschap een mens met goede en slechte eigenschappen met welke eigenschappen wil de marketeer hoofdzakelijk praten?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Marketing beinvloedt de samenleving meer dan je in eerste instantie zou denken. Reclame speelt in op erg basale behoeftes: voedsel, warmte veiligheid, schoonheid, seks, geld, macht, status etc. Welk van die behoeftes jij goed danwel slecht vindt, mag je zelf weten. Elke marketingcampagne speelt in op een of een paar van deze behoeftes. Als er veel marketingcampagnes de nadruk leggen op status, wordt die behoefte onevenredig aangewakkerd ten opzichte van bijvoorbeeld veiligheid. Gevolg is dat de consument in het dagelijks leven status gemiddeld als belangrijker zal zien dan veiligheid. Als je wilt, kun je met goed gecoordineerde campagnes dus een heel volk manipuleren. Is dat slecht? Dat hangt van het doel af. Als het doel is om een bevolkingsgroep zwart te maken: ja. Als het doel is minder vingertjes eraf te laten knallen door vuurwerk: nee. Kortom: marketing is een machtig middel, maar het moet op de juiste manier worden gebruikt.

Nee, marketing speelt niet in op de slechte eigenschappen, maar op gevoelens,bv het "wij-gevoel"of het:" je bent beter gevoel": n betere moeder voor je kinderen, door ze bepaald voedsel of speelgoed te geven. n betere echtgenoot of vriend door luxe cadeaus te geven. en of dat ethisch is? Mensen weten vaak heel goed dat ze in de val lopen, ofwel bedonderd worden, maar het geeft vaak wel voor een kort moment een goed gevoel, daarna komt de kater

Nee dat vind ik van niet. Marketing probeert vaak zelfs een goed gevoel te creeren bij mensen. Daarnaast is een groepsgevoel ook belangrijk in de marketing. Kijk eens naar het world cup en hoe de bedrijven daarop inspringen. Al deze reclames zijn gericht op een groepsgevoel. Er zijn ook marketingsstrategien die gericht zijn op het kweken van angst. Bijvoorbeeld bij bepaalde verzekeringen. Maar ook op reclames gericht op ouders (als je mijn product niet koopt ben je geen goede ouder). In zijn algemeenheid zijn er meer positieve reclames en marketingsstrategien als negatieve.

Wellicht niet een antwoord op de vraag, maar eerder mijn visie op het hele marketing gebeuren. Steeds vaker irriteer ik mij aan al die reclame campagnes, het een wordt nog mooier en beter aangeprezen dan het ander. Maar als ik me dan de vraag stel, heb ik het ook nodig, is het antwoord toch nee. Ik word me er steeds meer van bewust in wat voor een luxe maatschappij we leven en dat we steeds meer en steeds "beter" willen, terwijl als ik eerlijk ben het niets toevoegd aan de kwaliteit van mijn leven. Ik heb een dak boven mijn hoofd, eten op de plank en de mensen waar ik van hou naast me. De rest is geen noodzaak. Maar om de economie draaiende te houden moet het geld rollen, daarom proberen ze op alle mogelijke manieren van alles aan de man te brengen. Er zitten hele sterke reclame's tussen die echt op je gevoel spreken, en die je de illusie geven dat het echt bij je past. Je voelt je er door aangesproken maar in mijn ogen blijft het een luxe probleem.

Je kunt aan boter extra vitamines e.d. toevoegen waardoor het echt meer voedingswaarde heeft. Maar dat terzijde. Marketing is gericht op geld verdienen en hiervoor moet je weten wat mensen aanspreekt. Ouders spreek je aan door hen het gevoel te geven hun kinderen het beste te geven, (veel) jonge mensen door ze ervan te overtuigen dat ze met jouw product het aantrekkelijkst worden, anderen weer door te laten denken dat ze het gezondst, duurzaamst, eerlijkst (Max Havelaar) lekkerst, goedkoopst of leukst af zijn met hetgeen jij aanbiedt. Dit vind ik niet inspelen op slechte eigenschappen van mensen. Hooguit op onbewuste mechanismen. ( mensen weten vaak niet precies waarom ze iets willen hebben; maar van de zijde der producent wordt er alles aan gedaan, met behulp van psychologen, om onbewuste motieven van consumenten op te sporen, en daarop in te spelen) Het mag allemaal, van mij ook, maar ik vind het niet kunnen als er gelogen of misleid wordt. Het moet wel helemaal kloppen wat je over het product beweert. Anderzijds is het aan de consument om goed te luisteren, kijken en vergelijken. Met de vele mogelijkheden die internet daartoe biedt, kunnen we heel ver komen.

We kunnen in onze maatschappij niet zonder reclame. Reclame kan ook niet zonder overdrijving. Ik vind niet dat het onetisch is, wel als je mensen beledigd of in hun hemd zet. Maar daar is de reclamecode-commissie voor.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100