wat is het verschil tussen ethics en social responsibility?

Dit stond namelijk in een boek dat ik aan het lezen ben.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (4)

De termen liggen dicht bij elkaar. Vanuit een bedrijfskundig perspectief:

Social responsibility gaat over het bereiken van het doel op een harmonieuze manier. Als een bedrijf zich vestigt in Nigeria, heeft het de verantwoordelijkheid om de werknemers goed te behandelen en bijvoorbeeld kindarbeid niet toe te staan.
Ethiek is de leer van het 'juiste handelen'. Wat is goed en wat is fout? Als men haar werknemers goed behandelt en kindarbeid niet toestaat, handelt zij ethisch.

Social responsibility, of Corporate Social Responsibility (CSR), is verwerkt in het bedrijfsplan en heeft een zelfregulerend karakter. Ethics is veel breder, het is een leer over het juist handelen.

Hopelijk verheldert dit het één en ander.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
'ethics' in het Nederlands ethiek is een ruimer begrip dan 'social responsibility' (sociale verantwoordelijkheid). Het laatste heeft betrekking over omgang met mensen. Ethiek kan ook bij voorbeeld het milieu betreffen. Je kunt het onethisch vinden om afval in een rivier te laten stromen waardoor vissen sterven. Pas in een later stadium kan dat ook voor mensen gevolgen hebben, maar niet direct.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ethics heb je gevoelsmatig en social responsibility 'voer je uit'. Een paar kleine voorbeelden; opstaan voor ouderen in de bus. Een paar muntjes in een collectebus gooien. Vaak vanwege je ethics.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weer een min van iemand die zich niet kenbaar maakt.
Het antwoord is goed! Er is niet genoeg plaats op GV om hier volledig op in te gaan.
Bovendien is dit meer een meningsvraag dan een wetenschappelijke. Ieders ethiek is anders. Maatschappelijk 'verantwoordelijkheid' daar zijn meer overeenkomsten in te vinden.
Ethics, of ethiek, is een stelsel van normen en waarden dat je al dan niet kunt aanhangen. Verschillende subgroepen van een maatschappij kunnen een verschillende ethiek hanteren.

'Social resposibility' is de verantwoordelijkheid, voor b.v. een bedrijf, om zich, naast winststrevend, ook ethisch verantwoordelijk te gedragen.