Een "Actie" winkel, die met die blauwe letters... kun je daar wel verantwoord kopen?

Ik sla er vaak steil van achterover wat je daar soms aan dingen kan kopen voor zo weinig geld...

Soms ben ik wel eens bang dat ik daar wat koop wat ten koste gaat van andere mensen die ergens anders op deze wereld uitgebuit worden.

Toegevoegd na 13 uur:
Ik bedoel dus Action

Toegevoegd na 17 uur:
(n.a.v. verzoek van moderatieteam om dit erbij te zetten)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bedoelt de Action?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Meander,dat je de Action bedoelde hadden de pientere lezertjes al door!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja maar ik werd gevraagd door het moderatieteam om mijn vraag aan te passen en te zeggen dat het om de Action ging, vandaar... ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De Action, wat is dat voor winkel?

Antwoorden (15)

ja hoor dat kan best
andere winkels verkopen die producten duurder omdat ze er meer winst op willen maken
en daar worden {als dat al zo is} ook diezelfde mesen uitgebuit
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De Action verkoopt ook veel bekende merk producten,die uit de collectie zijn zoals shampo,deodorant e.d. Verder nemen ze genoegen met minder winst dan andere bedrijven. Er zullen heus wel eens producten doorsluipen die onder slechte omstandigheden gefabriceerd zijn,maar ik vermoed,dat dat ook bij gerenommeerde bedrijven gebeurt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Ja hoor kopen is prima het werken daar een stuk minder helaas.
Ze verkopen wel soms dingen met iets mindere kwaliteit of met kleine foutjes maar het meeste is prima te doen.
Door heel groot in te kopen, de prijzen laag te houden maken ze gewoon het zelfde omzet als bijvoorbeeld een tuincentrum o.i.d. Ze moeten alleen veel meer verkopen om de zelfde winst te behalen, maar dat is gewoon geen probleem omdat steeds minder klanten even omrijden om daar heen te gaan.

Toegevoegd na 1 uur:
Minder klanten = meer klanten ( dom foutje, sorry)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind het discutabel.
Enerzijds betaal je natuurlijk prijzen voor de producten warvoor je het hier in gene honderd jaar zou kunnen maken, krijgen zelfs relatieve luxe-artikelen de status 'wegwerp' omdat het toch maar een drol kost, en verhoogt het de afvalberg op een enorme manier, om nog maar niet te spreken van de milieuschade die wordt opgelopen tijdens het transport van al die goedkope hebbedingetjes.

Anderzijds zijn landen als China nu in de fase van industrialisatie, om de levensstandaard in het algemeen te verbeteren, en nu niks kopen omdat die chinezen er zo weinig aan verdienen zou buitengewoon schijnheilig zijn, omdat het voor een land wel de enige manier is om uiteindelijk beter af te worden. Althans, naar de huidige maatstaven.

Zelf probeer ik de middenweg te zoeken door dingen die ik toch al van plan was te kopen, bij de Action te kopen omdat het daar - door de enorm grote inkoop - goedkoper is, maar laat ik alle potentiële impulsaankopen, hebbedingetjes en dingen die je eigenlijk toch niet echt nodig hebt of wat toch troep is gewoon staan. Ik kom overigens maar weinig bij de Action, want ik erger me af en toe de blubber aan het gegraai daar.....brrrr. En nee, dat zijn niet de armste mensen die het ook echt nodig zouden hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed beargumenteerd (in het midden latend of dit grammaticaal juist is), maar jammer van dat laatste... Want dat zou dan suggereren dat die winkel een "armenwinkel" zou zijn, en alleen mensen met een lager inkomen er zouden mogen winkelen. Ook al had ik dan een lager inkomen, dan had ik nog mijn trots en zou mij daar nooit meer laten zien... Toch een + ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat bedoel ik juist ; hetzelfde zie je bij de Aldi. Mensen voor wie het verstandig zou zijn, komen er niet, en mensen voor wie het financieel werkelijk niks uitmaakt, staan koopjes te trekken alsof het oorlog is. Vreselijk vind ik dat.
Het is wel verantwoord.
Dat gevoel zullen veel mensen hebben en niet alleen bij deze winkel, ik denk toch dat we er wel goed aan doen omdat als we het laten bepaalde arme bevolkings groepen helemaal geen inkomsten meer zullen hebben.
Dit helpt ze in ieder geval nog aan een klein inkomen.
Dus schuldgevoel of niet, bij niet meer kopen zou ik me denk ik nog schuldiger voelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Of het verantwoord is durf ik niet zo hard te roepen:
(slechte en/of ongezonde arbeidsomstandigheden, dwangarbeid, kinderarbeid, enz)
Aan de andere kant heb jij ook een punt (+1)
Wat vooral lastig is, is dat het voor ons niet goed te zijn is waar dingen vandaan komen, soms staat er een land op, maar dat hoeft ook niet eens te kloppen; kan ook het land zijn waar het doosje erom is gegaan.
Bij de action zie je vaak dingen voor 1,- liggen die bij de gamma/praxis/karwie/blokker/... voor 4 of 5,- liggen en die andere winkels kopen het echt niet veel duurder in. Dus door hetzelfde produkt ergens anders te kopen worden die mensen ver weg echt niet minder uitgebuit.

Fairtrade is een goed voorbeeld hoe het beter kan, maar dat is meer voor boodschappen, niet voor "action artikelen"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Complex onderwerp.
Action is vooral goedkoper dan Blokkers en Kruidvatten omdat ze een enorm hoge druk op hun leveranciers zetten. Ze kopen groot in en als een artikel niet loopt, retourneren ze het gewoon weer aan hun leverancier. Leveranciers die te hard tegenstribbelen verliezen een grote klant en laten liever de retouren toe.
Door bij Action te kopen, dupeer je de leveranciers van de Action meer dan als je hetzelfde product bij de Blokker etc koopt. Je dupeert mensen in arme landen niet meer of minder wanneer je dezelfde shampoo bij de Action of de Super koopt. Neemt niet weg dat je ze misschien nog steeds dupeert...

De arbeiders die de IPhones maken, hebben het niet best, dus hoe duurder, hoe verantwoorder gaat helaas niet op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Graag een motivatie van de minnen. Dan weet ik tenminste wát er niet goed is aan mijn antwoord:)
Ik kocht laatst een flesje Cola bij de action. Hier stond alle info op in het Frans. Er was een sticker overheen geplakt met de Nederlandse info erop.. dit vind je echt niet bij de ah..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De meest vertrouwde winkel en de goedkoopste van Nederland is de Aktion,bij ons in Apeldoorn is hij weg gegaan

baal er nog elke dag van

zo veelzijdig en ruime keuze
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Prima winkel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hun inkoop strategie is veelal gebaseerd op restpartijen en overjarig spul.
Hoeft dus helemaal niet slecht te zijn. Een fles wasverzachter van 'n bekend merk bijvoorbeeld. Unilever heeft daarvoor een nieuwe verpakking geïntroduceerd en al uitgeleverd aan b.v. AH. In de Unilever magazijnen staan echter nog honderden pallets met het 'oude' spul. Action helpt ze daar welwillend vanaf, en wel voor een héél zacht prijsje. Vervolgens sluizen ze dit voordeel door naar hun klanten...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb je garantie dat het bij andere winkels niet gebeurt? Hoe zeker ben je dat ergens geen kinderarbeid, uitbuiting etc. aan ten grondslag ligt?
Volgens mij verkoopt Action ook heel veel producten waar net iets heel kleins aan fout is. Dus shampoo met een scheef etiket, net iets te weinig of teveel in een fles. Allemaal details waar fabrikanten zwaar aan tillen, maar jij als consument niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze verkopen prima producten die afkomstig zijn van parallel import, en van international partij handel. De producten zijn niet beter of slechter dan alle andere winkels. Door de inkoopbeleid kunnen ze goedkoop producten aanbieden.
Je moet wel altijd de houdbaarheid's datum van eetbare producten goed controleren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik koop daar vaak, prima kwaliteit voor die prijs.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
goeie winkel hoor, je komt er altijd met iets mee naar buiten. Vooral omdat het bijna niks kost. De meeste shampoo's, deo en cosmetica komt volgens mij uit het buitenland (want er staat vaak een Griekse of Franse tekst op). Hetzelfde product kan je ook wel bij de drogist kopen (met NL tekst), maar daar is het duurder. Je bent een dief van je eigen portomonnee.

Speelgoed is er ook goedkoop, maar daar moet ik eerlijk op zeggen dat het ook sneller kapot gaat. Maar ja alle waarden naar z'n geld.

Verfspullen echt super, die zijdeglanslak dekt echt prachtig en goed. Daar kan je nog eens deurtje extra mee verven ;)

Volgens mij merken andere winkels er niet veel van hoor. Er zijn ook zat plaatsen waar geen action is en daar kennen de mensen het niet, dus die gaan weer naar de andere winkels.