Is het niet natuurlijker om te stoppen met huisdieren en dierentuinen?

En zou dit ook beter zijn voor het milieu?

(Natuurlijk niet in één keer alles op straat gooien, maar stoppen met het fokken van dieren om te houden in je huis/een dierentuin en geleidelijk afbouwen.)

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Antwoorden (6)

De dierentuinen staamen uit de victoriaanse periode waar mensen voor de eerste keer in hun leven geconfronteerd werden met een exotisch dier. Behoudens mijn respect voor enig wetenschappelijk onderzoek, langzaam laten uitdoven die stresskooien.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Veel huisdieren (katten, honden) hebben 't prima, en zijn geheel gedomesticeerd. Maar bijv. paarden (die flink zouden moeten kunnen hollen en niet alleen in een klein groen weilandje) in een klein veldje en vogels (die zouden moeten kunnen vliegen) in een kooitje, of slangen of schildpadden in een bak, dat vind ik niks. Olifanten en tijgers in een kooi (circussen) vind ik ook niks. Da's zeker nogal onnatuurlijk, vind ik.
Eigenlijk is er een soort gevangenis voor veel (huis)dieren.

In de vrije natuur hebben dieren (i.t.t. dierentuindieren) natuurlijk veel meer ruimte en interactie. Dierentuinen moeten, vind ik, groots opgezet zijn zodat de dieren zich kunnen uitleven. Een vreemd geval vond ik die olifant die in een greppel terecht kwam. In 't wild was die (oude) olifant natuurlijk misschien al gestorven, maar ik snap niet dat zo'n olifant uberhaupt in een door de mens aangelegde greppel kan vallen in een door de mens aangelegde dierentuin. Zet er dan een muur omheen ofzo (waar de bezoekers maar op moeten klimmen). Of bedenk iets anders. Een ander vreemd geval was natuurlijk die ontsnapte gorilla. Die dierentuinen zijn gewoon verkeerd ontworpen. Teveel wordt de bezoeker als uitgangspunt genomen, i.p.v. de dieren zelf. In Nederland vallen de misstanden in de dierentuinen wel mee - slechts enkele incidenten halen de kranten.

En tja, de mens hoort zelf ook bij de natuur en die mens doet andere dingen dan andere dieren (zoals een dierentuin bouwen, of een huisdier nemen). Is dat dan onnatuurlijk? Dat blijft erg subjectief, vrees ik. In veel gevallen vind ik(zelf) echter de verschillen met de 'wilde' natuur inderdaad te groot en zou 't m.i. dus natuurlijker zijn daarmee te stoppen. Sommige christenen zullen roepen dat ze met dieren in dienst staan van de mens (omdat er iets dergelijks in de bijbel staat), maar ik vind 't kwalijk dat die mensen dan niet meer zelf hun hersenen gebruiken; dan wisten ze dat dieren ook gevoel hadden (anders had God 't gevoel wel uitgeschakeld bij dieren, als je alles maar met ze mocht doen). Uit de naam van de bijbel vind er daarom volgens mij ook onnodig dierenleed plaats - terwijl je de bijbel misschien ook best anders zou kunnen interpreteren (woorden zijn toch sowieso erg subjectief).
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
dat ze met dieren= dat dieren
Het succes van vele huisdieren is nu juist dat ze gedomesticeerd zijn, en onder de bescherming van de mens kunnen uitgroeien tot veestapel. Dat ze dan uiteindelijk kunnen eindigen als vlees, is all in the game. Dat wij dan doorschieten naar bio-industrie is wel verwerpelijk, maar zover ging je niet in je vraag.

Een dierentuin is inderdaad niet meer van deze tijd, net als dansende beren op de kermis en stierenvechten en ander nodeloos dierenleed als zeehondenbont.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk dat met name de dierentuinen er zijn voor het beschermen van bepaalde diersoorten die met uitsterven bedreigd worden...

Verder denk ik dat alleen de roofdieren het uiteindelijk zullen overleven. En zelfs van die nog maar een percentage...

Wat de huisdieren betreft denk ik dat ze het uiteindelijk niet zullen overleven in de vrije natuur...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Mensen die huisdieren hebben zijn beulen en ze zijn niet natuurlijk bezig naar mijn mening.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Sinds de oudheid (±10.000 A.D.) heeft de mens huisdieren.

Lijkt mij dan dat het natuurlijk is om huisdieren te hebben.