Wat biedt de gevangenis aan om gedetineerden terug te laten keren in de maatschappij?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.2K
ronron1212
7 jaar geleden
De gevangenis niets daar is de reclassering voor.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Natuurlijk wel @ronron1212. De tenuitvoerlegging van de detentie moet gericht zijn op de terugkeer van de gedetineerde in het maatschappelijk leven.
ronron1212
7 jaar geleden
Leg eens uit @TegenXinnig
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Penitentiaire beginselenwet Artikel 2 zegt: Met handhaving van het karakter van de vrijheidsstraf of de vrijheidsbenemende maatregel wordt de tenuitvoerlegging hiervan zoveel mogelijk en afhankelijk van het gedrag van de betrokkene dienstbaar gemaakt aan de voorbereiding van de terugkeer in de maatschappij. Bij het verlenen van vrijheden aan gedetineerden wordt rekening gehouden met de veiligheid van de samenleving en de belangen van slachtoffers en nabestaanden.
ronron1212
7 jaar geleden
Ja en dat zegt?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat je géén kennis hebt genomen van de beginselenwet welke ik hierboven heb beschreven (artikel 2) Resocialisatie (terugkeer in de maatschappij)
ronron1212
7 jaar geleden
Het houdt in dat ze mogen werken en daarin begeleiding krijgen. Dat is meer om de verveling tegen te gaan. Binnen de muren is weinig anders.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Jij je zin. De reclassering. Klaar

Antwoorden (1)

Voordat een gevangene in Nederland wordt vrijgelaten wordt hij of zij begeleid door de reclassering en doorloopt hij een resocialisatietraject waarbij hij vaak eerst in een gedeeltelijk gesloten inrichting wordt opgenomen. Dat wil zeggen dat de gevangene overdag bijvoorbeeld een baan kan hebben maar 's avonds wel in de inrichting verblijft, waardoor hij weer kan wennen aan de maatschappij.
Dat klinkt mooi zoals het op wikipedia staat, maar de werkelijkheid is anders.

Het enige dat geboden wordt aan gedetineerden die kort voor een terugkeer in de maatschappij staan, is hetgeen de reclasseringsbegeleiders hen kunnen bieden. Aan hun toekomst werken vinden veel gedetineerde erg moeilijk, zeker de langgestraften.
Een detentieomgeving is wel de laatste omgeving die zich daarvoor leent. Ondanks dat neemt tijdens het resocialisatie proces meer dan de helft van de gedetineerden deel aan scholing en andere voorzieningen. Niet alleen zoals er in het algemeen gedacht wordt om niet in de cel te zitten. Dat klopt niet met de werkelijkheid. Er is meer voor nodig om te zorgen dat een ex-gedetineerde geen recidivist wordt, dan hem een opleiding of cursus te laten volgen.

Voordat iemand de gevangenis verlaat, moet hij een geldig legitimatiebewijs hebben, moet duidelijk zijn waar hij of zij de eerste weken gaat wonen om te kunnen worden ingeschreven in de BRP en moet het liefst ook werk zijn geregeld. Dat moet allemaal gebeuren tijdens de laatste weken van de detentie, dat is haast onmogelijk.
De bureaucratie en de verantwoordingsplichten die in protocollen zijn vastgelegd zijn doorgeslagen, de professionele reclasseringswerkers hebben nog te weinig vrijheid om het nodige te doen om recidive te voorkomen. Op recidivebestrijding is bezuinigd, zonder visie.
Het is ook de verantwoordelijkheid van de gemeente die verantwoordelijk voor de opvang van ex-gedetineerden, maar daar is, zeggen zij, geen geld en geen tijd voor.
Kortom er wordt veel te weinig geboden om hen verantwoord terug te laten keren in de

Toegevoegd na 1 minuut:
laten keren in de maatschappij

Toegevoegd na 4 minuten:
Het is ook de verantwoordelijkheid van de gemeente die verantwoordelijk zijn voor de opvang van ex-gedetineerden,
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het staat er allemaal, maar papier is geduldig.
Geen geld, niet genoeg mensen die moeten begeleiden. Waar niet is, verliest zelfs de keizer zijn recht.
https://www.commissievantoezicht.nl/dossiers/tra/terugkeeractiviteiten--tra-/
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Helemaal juist, theorie en praktijk verschillen nogal vooral door het niet samenwerken van partijen
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik waardeer Uw antwoord +