Hoe zit dat met de 2de wereldoorlog?

Volgens de statestieken, zouden er 13,6 miljoen en 6 miljoen burgers, van russische afkomst zijn omgekomen! dat zijn er bijna 14 miljoen meer, dan de mensen , die omkwamen in de kampen! De teller daar staat op 6 miljoen.Waarom hoor je vaak mensen over het getal, van de kampen? En vrijwel nooit over het getal, van russische zijde?

Toegevoegd na 4 minuten:
13,6 miljoen moet zijn militairen!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel interessante vraag. +

Het beste antwoord

Dat is een hele goede vraag. De Russen hebben inderdaad de meeste slachtoffers, terwijl je daar in het Westen heel weinig over hoort (laat staan dat mensen het weten). Ik denk dat dit onder andere komt door de Koude Oorlog. De Russen waren meteen na de Tweede Wereldoorlog de volgende vijand, dus (ook al hebben zij Europa ook bevrijd) was er in de Westerse landen een grotere focus op Amerika en Engeland. Er is een geweldige In Europa aflevering over dit vraagstuk, en zie ook de wikipedia pagina met het aantal slachtoffers per land (Waar opvalt dat China ook flink geleden heeft onder Japan).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De reden dat de nadruk vaak ligt op de kampslachtoffers, is omdat nooit eerder in de geschiedenis van de mensheid op zo'n enorme schaal is geprobeerd een heel deel van de mensheid 'industrieel' dood te maken, met als enige reden dat ze niet pasten in het plaatje. De kampen dienden voor de massa-vernietiging van een hele etnische groep zonder dat daar gevechtshandelingen bij kwamen kijken.

De andere doden zijn allemaal gevallen door gevechtshandelingen of door de ontbering en hongersnood die de oorlog met zich meebracht.

De cijfers over héél WO2 zijn trouwens nog veel hoger, zie de wikipedia-link hieronder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja uit andere bronnen, op internet loopt het op tot 70 miljoen!