Waarom gedragen sommigen zich zo?

Ik heb een kennis, die als het over boodschappen gaat, altijd uitkomt op het duurste produkt! Terwijl die gene, echt geen financieel overvloed kent! voorbeeld 2 gelijke produkten de ene kost bij de ander soms wel 40 procent meer, Voorbeeld het vlees en zoiets als feta kost bij turkse winkels aanzienlijk goedkoper! Zeg je zoiets tegen deze persoon! Nee luid het antwoord, ik ga naar de keurslager, het kost wel wat, maar dan heb je ook wat! Je zou zeggen het zit in de opvoeding, dit komt van huis uit! Wat dus absoluut niet het geval is! Hoe komt dat dan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Misschien een vorm van trots.
Zeker een vorm van eigen keuze.
Iedereen mag gelukkig zelf bepalen waar ie z'n geld aan uitgeeft.
Voor de een zijn hele dure sjieke schoenen belangrijk,
voor de ander is dat een luxe vakantie waar men het hele jaar voor sappelt. Weer een ander wil alleen dure merkkleding en een ander kiest voor duurder eten.

Je vooral niet druk om maken, zou ik zeggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook als je op regelmatige basis het aanklopt punt bent, als de maand maar 3 en halve week had?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan wordt er gewoon misbruik van je gemaakt en moet je wat stevige in je schoenen gaan staan. Reageer de volgende keer met 'dit is de laatste keer, ga maar eens wat bezuinigen, ik ben geen pinautomaat'.

Andere antwoorden (6)

Zet hem eens en maaltijd voor die van goedkoope
b merken is gemaakt zonder het eerst te zeggen
en reken het na de maaltijd eens voor
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Al gedaan diverse keren, en antwoord was o best lekker, Gaat links in en rechts uit verders!
Er is verschil tussen producten. En sommigen zijn hier gevoeliger voor dan anderen. Vlees van de keurslager is vaak beter dan het vlees bij een gemiddelde supermarkt. Echter, voor specifieke producten kan je soms beter naar de supermarkt. Het probleem is: Je moet wel weten wat waar goed is. En dan is het soms handig om te kiezen voor de vakman.

Jammer dat deze persoon niet verder wil kijken dan de uiterlijkheden, als het inderdaad zo is dat hij duurdere dingen koopt dan nodig om de beste kwaliteit te kopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goh ja je hebt van die mensen die denken dat duurkoop altijd de beste koop is.Er zijn mensen die ook maar weigeren om een Aldi of Lidl binnen te stappen en alleen naar de AH gaan. Ik denk dat het met een bepaald status en vooroordelen te maken hebben.

Mensen die goedkoop boodschappen doen verdienen minder.En zijn waarschijnlijk lager opgeleid en daar willen ze niet meer geassocieerd worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ZAl wel met decorum te maken hebben die hij/zij hoog wil houden. Beetje bekrompen dus, aangezien hij/zij het niet breed heeft zoals je in je vraag vraagt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dezelfde reden dat mensen graag merkkleding dragen. Er zit een deel waarheid achter (duurdere producten hebben vaak een wat betere kwaliteit) maar voor een heel deel zit het tussen de oren.

Mensen ontlenen status aan de prijs die ze voor artikelen betalen en vinden duurder eten ook echt lekkerder omdat ze weten dat ze er meer voor betaald hebben. Hier zijn in het verleden wel experimenten mee gedaan, vaak zit het smaakverschil ook helemaal tussen de oren.

De prijs van veel merkartikelen wordt kunstmatig hoog gehouden zodat het exclusief blijft en je er harder je best voor moet doen. Als je iets gratis weggeeft, vind niemand het meer waardevol.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is voornamelijk in elk geval een goede verklaring waaróm deze persoon het financieel niet zo ruim heeft.

Maar de reden er achter kunnen zo divers zijn, daar krijg je vermoedelijk toch de vinger niet op. Soms is het gewoon verwendheid of kouwe kak, maar ook gemakzucht kan een reden zijn (niet naar tig winkels willen voor dezelfde boodschappen), en sommige mensen geloven alles wat je ze vertelt, dus ook de reclame en dat duurdere producten beter zouden zijn dan andere.
Zeker in dat laatste geval kun je lullen als Brugman, maar trek je ze toch niet over de streep.

Natuurlijk kun je bij bepaalde merken / smaken best je voorkeuren hebben, en zolang Bruin dat kan trekken is het geen enkel probleem. Intussen kun je zelf gewoon lekker genieten van al het geld dat je uitspaart door wél slim boodschappen te doen.