Kan iemand ook een petitie starten over iets dat zich in het buitenland afspeelt?

Ik heb deze vraag al eens eerder gesteld, maar toen waren er niet veel mensen die hier antwoord op wisten. Daarom wilde ik het nog een keer vragen. Kan men in Nederland een petitie starten over iets in het buitenland? En zoja, hoe doe je dat? Alvast heel hartelijk bedankt voor het antwoord!

Toegevoegd na 19 minuten:
Oh ja, als je het met iets dat in een bepaald land gebeurd heel erg oneens bent, bedoel ik. Dus als je een verzoek hebt aan de regering van dat land.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kun je iets meer zeggen? Een petitie starten kan natuurlijk altijd. Dat is immers niet meer dan een verzoek / eis op te schrijven; daaronder zoveel mogelijk handtekeningen verzamelen en dat te overhandigen aan de mensen die in de positie zijn om het verzoek / eis uit te voeren. Dit ongeacht in welk land diegenen zich bevinden. Maar dan de vraag hoe je het doet. Daar is wat extra info voor nodig:
Wil je een boodschap geven aan een politici in een bepaald buitenland?
Of wil je Nederlandse politici vragen om actie te ondernemen tegen een bepaald ander buitenland?
Of wil je Nederlandse politici vragen om als Nederland iets te gaan doen of te laten in een buitenland?

Antwoorden (2)

Natuurlijk, je kunt overal een petitie over starten.

Amnesty heeft petities, niet alleen tegen de inhumane vreemdelingendetentie in Nederland, maar ook tegen buitensporig geweld van de Turkse politie.
En tegen de discriminatie van vrouwen in Egypte.
https://www.amnesty.nl/actiecentrum/acties/petitie-stop-discriminatie-vrouwen-in-egypte.

Amnesty schrijft ook brieven aan regeringen van andere landen.
Misschien is het een idee om lid te worden van Amnesty International.

Zelf Een online petitie starten is niet zo'n probleem. Dus ja dat kan.
Met handtekeningenlijsten gaan lopen is al wat moeilijker, daar moet je toestemming voor hebben van de gemeente.

Maar ook al kun jij een petitie starten, dan heeft die alleen maar zin, als je er
ook voldoende aandacht voor kan krijgen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oké, het kan dus. Dank u voor de info. Wilt u a.u.b. nog even vertellen wáár ik zo'n petitie kan maken? Want op alle websites waar je petities kan maken, kan dat alleen maar voor zaken in Nederland, zover ik weet dan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een petitie kan je plaatsen op Facebook of op je eigen website.
Overal waar je vrij iets kan plaatsen.
Petities die over de hele wereld gaan zijn avaaz.org. Deze zijn beschikbaar in alle talen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank u! Ja, die ken ik ook. Alleen heb ik ook eens gegoogled, en toen kwamen er heel veel pagina's met kritiek op Avaaz. Zo werd er bijvoorbeeld ook gesteld dat je Avaaz maar met een hele grote korrel zout moet nemen! Ik weet niet of het waar is, maar ik vond het wel verstandig om dit even te vertellen.