De meeste mensen zijn geslachtsrijp rond hun 14e?

Wat zouden de implicaties voor de individuele mens en de mensheid als geheel kunnen zijn als de zwangerschappen steeds meer rond die die leeftijd zouden voorkomen en in onze maatschappij geaccepteerder werd?

Welke voor-en nadelen zouden er ontstaan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2K

Antwoorden (6)

Als nadeel zie ik dat de mensen dan na hun 14e over het algemeen minder tijd hebben om hun studie te beginnen en af te maken. Daar zal de economie erg van lijden.

Alsv voordeel zie ik dat je als ouder dan langer van je kinderen, kleinkinderen en achterkleinkinderen kan genieten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lijkt me voor de aarde geen goed idee. Nu al zijn er teveel mensen op de wereld, als iedereen nu op zijn/haar 14e al gaat "werpen" ipv op zijn/haar 28e, dan ben ik bang dat de aarde daar niet op berekend is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mee eens +1, maar voor "the record": dat is die in de huidige situatie ook niet ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
klopt, momenteel zijn er ook al teveel mensen, maar dat heb ik dus al genoemd in mijn antwoord.
Aangezien dan pubers aan het opvoeden zijn krijgen we een totaal andere mentaliteit bij de kinderen (en later dus de volwassenen). Ergens heb ik het gevoel dat dat niet erg bevorderlijk zou zijn voor de samenleving en het milieu.

De kinderen zouden dan door de samenleving opgevoed moeten worden anders loopt het niet goed met ze af (nog menig puber loopt van z'n problemen weg). We krijgen dan een situatie die bij andere culturen nog wel meer voorkomt en daar prima werkt (hechtere samenlevingsverbanden).

Of de nederlanders daar op zitten te wachten is een andere vraag, ik denk dat wij onze vrijheden teveel koesteren om weer terug te kunnen naar een dergelijk samenlevingsverband met zijn sociale controle.

Om te spreken over voor- en nadelen zou ik moeten kunnen beoordelen wat beter en wat slechter is voor de mensen individueel en als groep en voor de aarde. Ik kan dat niet dus laat ik het bij te zeggen dat het totaal anders zou worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om de verantwoordelijkheid van opvoeden van kinderen aan te kunnen, is het beter te wachten tot de volwassenheid.
Bovendien wachten er nog een leven lang zware verantwoordelijkheden..
De natuur (geslachtsrijp) strookt niet met de cultuur (geestelijke rijpheid m.b.t. maatschappelijke rijpheid bv).
Het enige voordeel zou kunnen zijn, dat er meer en langer genoten zou kunnen worden van grootouderschap..maar dat weegt niet op tegen de talloze nadelen.
Het grote-mensen-leven vraagt tegenwoordig zo enorm veel van een mens, dat het niet alleen goed, maar ook nodig is zich daarop solide voor te bereiden. En dat kost tijd.
Bovendien: hoe zullen 14-jarigen de onkosten die bij ouderschap horen kunnen dragen.. en hoe zullen ze in staat zijn een volwassen, stabiele relatie te onderhouden !
Nee, niet doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een mogelijk voordeel zou kunnen zijn dat er minder aangeboren afwijkingen zouden zijn, omdat de fouten in het te kopieren dna nog niet zijn ingeslopen, de bevallingen met minder complicaties verlopen ,het herstel na de bevalling sneller gaat, de ouders op latere leeftijd als de kinderen kleinkinderen krijgen nog zo jong zijn dat ze nog iets maken kunnen van hun leven (30) dus minder belemmeringen voor hun carriere . De nadelen zijn later carriere maken ,doordat de kinderen die bevallen geen volledige opleiding klaar hebben meer zorg voor de baby,latere opleidingen worden moeilijker meer kosten voor de maatschappij in de eerste levensjaren.
het is niet zo dat kinderen eerder geslachtsrijp worden,over de hele wereld ,bij de meeste natuurvolken is dit al eeuwenlang zo en daar is het dan ook een geaccepteerd verschijnsel dat de mensen op die jonge leeftijd al baren, de leeftijd waarop e mensen zich voortplanten in onze maatschappij is verre van ideaal en vooral ingegeven door economische motieven.en niet door natuurlijke geslachtsrijpheid .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
m jager
dat is toch wat er in mijn antwoord staat ,de kans op genetische afwijkingen neemt toe met de jaren, het is niet ondenkbaar(eerder aangetoond) dat door op latere leeftijd kinderen te krijgen er meer aangeboren afwjjkingen en afwijkingen die daar mee samenhangen voorkomen .
Ook al ben je dan misschien wanneer je 14 jaar bent
geslachtsrijp, je bent lichamelijk nog niet uitgegroeid, dus het lijkt me helemaal niet wenselijk om dan al een kind te krijgen. Alleen om die reden al dus! Ik heb overigens altijd begrepen dat je rond de 23 biologisch gezien de meest geschikte leeftijd hebt om een kind te krijgen. Ook ben ik het eens met redenen die al eerder genoemd zijn, zoals het niet aankunnen van de verantwoordelijkheid op die leeftijd e.d. Je bent immers zelf nog een kind.
Enne....op die leeftijd mag je toch nog helemaal geen seks hebben officieël. En hoe oud is paps? Als dit geaccepteerd zou gaan worden, lijkt me dit het walhalla voor pedofielen. Kunnen ze lekker hun gang gaan.
Dus ik zie alleen maar nadelen!