Zijn mensen de enige wezens die de nijging hebben zichzelf uit te roeien ?

Ik bedoel natuurlijk niet een individu.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (3)

de lemmingen storten zich met grote regelmaat van de rotsen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de wereldberoemde Disney(!) documentaire werden ze door mensen die buiten beeld stonden van de kliffen afgeduwd! Dit heeft deze MYTHE veroorzaakt.
http://www.snopes.com/disney/films/lemmings.asp
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je hebt gelijk ik had dat onthouden van destijds en me niet verder gedocumenteerd
Zelfs de mens heeft niet de neiging zichzelf uit te roeien - ook dit is een mythe.

Ook bij de mens is het instinct de eigen groep in stand te houden sterk aanwezig. Het enige probleem is echter, dat de mens zó succesvol is, dat de hoeveelheid mensen bijna overal groter is dan de hoeveelheid mensen die een gebied kan verdragen. Dan komen de belangen van verschillende (groepen) mensen met elkaar in conflict, en kan het dus dat deze (groepen) mensen ook met elkaar in conflict komen.

Dit komt dan júist omdat beide (groepen) mensen de neiging hebben de éigen groep in stand te willen houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
We weten allemaal heel goed dat als we zo door gaan wij zullen bezwijken onder ons eigen "vooruitgang". Terug kunnen we niet!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is dat zo? "Weten" we dat? Op welke gegevens baseer je de conclusie dat we eronder gaan bezwijken? Zie je een neergaande lijn in levensvatbaarheid van de mensheid? Sorry, maar ik schaar me onder de optimisten, niet onder de doemdenkers. Ik kijk naar 6 millenia aan geschiedenis en zie een gestaag stijgende lijn in kennis, en als gevolg daarvan welvaart, levensstandaard, en mogelijkheden. We zijn zelfs zo ver dat we de ruimte zouden kunnen koloniseren, waarmee we onze overlevingskansen nóg verder kunnen vergroten doordat we niet langer afhankelijk zouden zijn van één enkel ecosysteem. Ik heb vertrouwen in de mensheid. Want ondanks de conflicterende belangen, heb ik het vertrouwen dat iedereen voor zichzelf het beste wil. Zolang dit het geval blijft, zal er een toekomst zijn voor de mens. En wel een betere toekomst dan het heden. Men wordt tenslotte ook steeds beter in het vreedzaam oplossen van conflicten. Want ondanks twee bloedige wereldoorlogen was de 20e eeuw wél de eeuw waarin percentueel gezien de minste mensen door oorlogsgeweld om het leven zijn gekomen - een nieuw laagtepunt in een dalende trend. Dus ik ben benieuwd waarop je je conclusie baseert. Ik zie het niet, in elk geval.
Lemmingen en Zalmen zijn redelijk suicidale wezens. Lemmingen letterlijk en Zalm verspilt zoveel energie tijdens het paren dat ze daar aan overlijden.

Natuurlijk heeft de mens geen directe en letterlijk wens dit de doen, dus als ik je goed begrijp is de Zalm een "warm" antwoord op je vraag.

De Zalm overlijdt aan de manier waarop zij gewend zijn te functioneren. Wij mensen zijn tamelijk destructief en gaan ook ten onder aan een natuurlijke drang: territorium winnen/ bakenen, macht.

Ik vraag me nu alleen af of dit ook zo bedoelde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er staat zelfs hier in het eerste antwoord al aangegeven dat dat hele gedoe met de lemmingen een hoax is. In scene gezet, incorrect, niet op waarheid gebaseerd. Serieus, neem een betrouwbaardere bron dan Disney.