Zijn mensen de enige wezens die de nijging hebben zichzelf uit te roeien ?

Ik bedoel natuurlijk niet een individu.

Weet jij het antwoord?

/2500

de lemmingen storten zich met grote regelmaat van de rotsen

Zelfs de mens heeft niet de neiging zichzelf uit te roeien - ook dit is een mythe. Ook bij de mens is het instinct de eigen groep in stand te houden sterk aanwezig. Het enige probleem is echter, dat de mens zó succesvol is, dat de hoeveelheid mensen bijna overal groter is dan de hoeveelheid mensen die een gebied kan verdragen. Dan komen de belangen van verschillende (groepen) mensen met elkaar in conflict, en kan het dus dat deze (groepen) mensen ook met elkaar in conflict komen. Dit komt dan júist omdat beide (groepen) mensen de neiging hebben de éigen groep in stand te willen houden.

Lemmingen en Zalmen zijn redelijk suicidale wezens. Lemmingen letterlijk en Zalm verspilt zoveel energie tijdens het paren dat ze daar aan overlijden. Natuurlijk heeft de mens geen directe en letterlijk wens dit de doen, dus als ik je goed begrijp is de Zalm een "warm" antwoord op je vraag. De Zalm overlijdt aan de manier waarop zij gewend zijn te functioneren. Wij mensen zijn tamelijk destructief en gaan ook ten onder aan een natuurlijke drang: territorium winnen/ bakenen, macht. Ik vraag me nu alleen af of dit ook zo bedoelde.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100