Ja.
Degene die een feestje geeft is ook degene die verantwoordelijk is voor het alcoholgebruik.
9 jaar geleden
paulus811
9 jaar geleden
alleen maar ´ja´ antwoorden is wel erg makkelijk...
Je bent niet verantwoordelijk voor de aanschaf van de alcohol, je kunt met je gasten afspreken zelf iets mee te nemen. Je bent echter wél verantwoordelijk voor de hoeveelheid die zij drinken of wie er drinken. Als jij door blijft gaan met schenken aan iemand die 'in kennelijke staat' verkeert (=dronken), dan ben je strafbaar volgens artikel 252 van het Wetboek van Strafrecht. Je mag alcohol schenken aan jongeren onder de 18 in een privésituatie, maar als je iemand van jonger dan 16 zoveel schenkt dat hij/zij dronken wordt, dan ben je volgens datzelfde wetsartikel ook strafbaar.

De grens ligt tussen 'privésituaties' (een feestje waarop mensen van buiten geen toegang hebben, dus alleen voor genodigden) en 'publiek toegankelijke plaatsen' (zoals een bar, kantine). Let op: die laatste term is nog niet helder uitgekristalliseerd: bijvoorbeeld een schoolfeestje voor alleen de leerlingen geldt als privé, maar een diploma-uitreiking waar ook ouders en familieleden komen is dat niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
je kunt met je gasten afspreken ZELF iets mee te nemen. Je bent echter wél verantwoordelijk voor de hoeveelheid die ZIJ drinken of wie er drinken. Als jij door blijft gaan met schenken aan iemand die ‘in kennelijke staat’ verkeer Lijkt me direct conflicterend, het lijkt me uiterst lastig te controleren wat iemand drinkt als hij de drank zelf meeneemt. Of moet je ook weer bepalen dat alle meegenomen drank eerst weer ingeleverd wordt, en je aan het eind de rest weer terugverdeeld ofzo. Het lijkt me dus (maar wellicht lees ik het niet juist), dat ALS je stelt dat iedereen zelf drank meeneemt, je ook geen verantwoordelijkheid meer hebt daarover, tenminste als je het dan zelf niet meer schenkt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat schenken moet je niet zo letterlijk nemen als 'inschenken', maar meer als 'voorradig' zijn. Als jij op een BYO-feestje ziet dat iemand zat is, dan moet je zorgen dat hij binnen jouw huis/tuin niet verder kan drinken. Wat iemand zou doen als hij/zij jouw feestje verlaten heeft, dát is jouw verantwoordelijkheid niet meer.
Ik vind, dat de schenker en de innemers samen verantwoordelijk zijn. De schenker brengt innemers in de verleiding om alcoholhoudende dranken, ook bier en wijn, tot zich te nemen. Dan kan leiden tot nare gevolgen, b.v. verkeersongelukken waarbij ook onschuldige mensen het slachtoffer worden, of tot verslavingen, enz. Ook weinig alcohol kan teveel zijn. Ik ken nog een mooie slagzin. Er zit niet veel muziek in drankorgels. Ook de innemers zijn verantwoordelijk voor hun inname.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Uiteraard ben je zelf verantwoordelijk voor wat je drinkt. Maar als iemand zijn/haar verantwoordelijkheid niet neemt en jij als gastheer/vrouw door blijft schenken, dan komt toch echt de wet om de hoek kijken.