Waarom zijn oudere mensen zo bezorgd?

Of doen ze dit alleen maar uit voorzorg; Ik heb ze tenminste gewaarschuwd?
Mijn tante zegt altijd als ik bijv. met een mes ga werken (meehelpen in de keuken etc)
"Ohhh kijk wel uit he!" of "Doe voorzichtig want..."

Laatst op het werk, was ik met een stanleymes iets op maat aan het snijden, zegt de oudere poetsvrouw: "Dat je je vingers niet eraf snijdt he, zijn scherpe mesjes!"

JA hallo, alsof ik dat niet weet?! Is allemaal natuurlijk goed bedoeld, maar wordt er zo simpel van..

Toegevoegd na 4 minuten:
Ze zijn toch zelf ook jong geweest??

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (11)

Omdat ze meer ervaring hebben met gevaar....!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je je maar blijft bedenken dat het goed is bedoeld!! Beter een keer te vaak dan een keer te weinig gewaarschuwd, denken oudere mensen vanuit hun verantwoordelijkheidsgevoel!

Toegevoegd na 2 uur:
Ik herinner me (in antwoord op de uitbreiding van de vraag) dat ik dan altijd riep: Ja Mam, dat weet ik wel!!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal mee eens. Inekevl. Als ik als senior de afgelopen 10 jaar bekijk wat er is gebeurd,
Duim in cirkelzaag en toch een duwhoutje gebruikt'
Rollade gesneden met steakmes en mijn wijsvinger ook.
Bloemkool gesneden alsmede mijn duim.
Latje op maat gemaakt met Stanleymes en in mijn bovenbeen gesneden. Stom...stom...stom
Je kijkt uit en toch gebeurd het. En dan zie je een ander hannissen. Ja dan is een waarschuwing op zijn plaats.
En dan nog het ergste, als je voor je ogen ziet gebeuren dat je kind in handen valt van... Noem maar op
Ja, ik denk dat 'ouderen vanuit hun levenservaringen het recht hebben om te mogen waarschuwen. Van mij een +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@TegenXinnig: heb je nog wel wat vingers over? ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ Dounja. Ja, heb al mijn vingers nog en die kop thee die ik over mijn zwembroek liet vallen heb ik maar verzwegen.
;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar dat functioneert toch ook nog wel he? ;-)
Het is natuurlijk ook waar dat hoe meer levensjaren je achter de rug hebt, hoe meer je ontdekt, meegemaakt, gevoeld, gehoord, gezien hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb al heel wat jongeren gezien die na een domme handeling de rest van hun leven verminkt verder moesten.
Ouderen hebben daarvan geleerd.

Jongeren hebben dat voordeel niet en moeten het op de harde wijze leren. Maar snij jij maar rustig met een stanleymes op een instabiele ondergrond je stuk karton hoor. Ik heb overal op mijn handen littekens zitten waar ik door dit soort dingen mij gesneden heb en mijn zenuwen heb doorgesneden. Deel van de vinger heeft zijn gevoel verloren, maar de littekens verdwijnen na enige tijd. Het gevoel is nooit meer teruggekomen.

Met schade en schande wordt men wijs. Een paar ( 4) vriendjes van vroeger zijn evenwel nooit wijs kunnen worden; maar ze hoefde ook niet meer naar school :-))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sow heej, wat een vreemde vriendjes..
Oudere mensen zijn control- freaks. Ze denken dat ze zelf weten hoe dingen beter moeten terwijl jongere mensen vaak intuïtief de juiste handelingen verrichten.

Ik probeer mij altijd in te houden en het control - freaken zoveel mogelijk te laten. Maar het lukt niet zo best , meestal.
Als mijn vriendin tijdens het inhalen tegelijkertijd een sigaret probeert aan te steken ( in de auto ) dan weet ik dat ze dat prima kan , maar ik moet toch steeds weer wat zeggen ! ( "pas op , doe dat nu niet , kijk uit voor die tegenligger" ) .:-)))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oudere mensen zitten ook vaker vast in hun denkwijzen. Waarbij 'bedenken' dat er iets ergs gebeurt een steeds vastere denkpatroon is geworden. Dit kunnen ze echter niet eenvoudig meer loslaten en gaat vaak nog veel verder dan dat ze 'durven' uitspreken.
Het gaat er soms echt heel wild aan toe in hun hoofd.

Door de jaren heen is dit gegroeid en gegroeid en vastgepint. Hoe is het dan begonnen: Juist door de ouderen die zulke waarschuwingen doen. Want als jongere ben je natuurlijk gevoelig voor wat er gezegd wordt. Zeker als de intentie heel heftig is waarop dit wordt gezegd.
Als dit maar lang genoeg en vaak genoeg tegen je wordt gezegd (zonder relativeren) dan ga je het geloven en wordt je zelf zo een ouder.

Het is een vicieuze cirkel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat sommige mensen (jong of oud) gewoon control freaks zijn en zich om ALLES bekommeren.

Oudere mensen hebben meer meegemaakt en spreken soms uit ervaring. Vandaar hun bezorgdheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe ouder je bent, hoe meer je denkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze hebben ervaring en weten niet of jij je genoeg bewust ben van het risico/ gevaar, vandaar dat ze waarschuwen.
Ouderen hebben ook vaak kinderen opgevoed en die kennen geen gevaar als ze heel klein zijn. Ze zijn dus ook gewend op te letten en te waarschuwen. dit gaat dan bij hen automatisch.
amc
13 jaar geleden
Oudere mensen zeer vaak meer bedachtzaam dan jongere mensen, door hun levenservaring.
Doordat hun lichamelijke krachten afnemen, zijn ze vaak ook wat voorzichtiger geworden, en denken ze vele stappen vooruit.
Dit is de reden dat ze meer bezorgd overkomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ouderen kennen het klappen van de zweep.
Ze weten ( uit eigen ervaring of die van anderen uit de nabije omgeving) wat de consequenties kunnen zijn van roekeloos gedrag. En juist omdat ze jong zijn geweest, weten maar al te goed welke risico's jonge (overmoedige) mensen vaak nemen.