Wanneer zijn de IJsheiligen?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
7.4K
Amadea
5 jaar geleden
Zie https://www.startpagina.nl/v/wonen/tuin/vraag/290595/ijsheilige/
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dit zijn de officiële IJsheiligen met de officiële datums
https://nl.wikipedia.org/wiki/IJsheiligen#/media/File:Santi_di_ghiaccio.jpg

Het beste antwoord

Nederland kent vier naamdagen van IJsheiligen (een begrip in de volksweerkunde)
Mamertus (11 mei)
Pancratius (12 mei)
Servatius van Maastricht (13 mei)
Bonifatius van Tarsus (14 mei) een Romeins burger die in 307 de marteldood stierf tijdens de christenvervolgingen onder keizer Diocletianus.

De heilige Sophie (slachtoffer in 304 van de Christenvervolging van keizer Diocletianus) behoort in Nederland niet tot de IJsheiligen.

Sommige landen, waaronder Duitsland, Hongarije en Zwitserland, rekenden in een ver verleden 15 mei (ook wel aangeduid als koude Sophie) nog wel tot de IJsheiligen. Dat dateert uit de elfde eeuw, toen Sophie beschermelinge van de vorst was. In het Alpengebied werden indertijd op die dagen vuren ontstoken ter bescherming tegen de vorst en kent men nu nog de uitdrukking "Pflanze nie vor der kalten Sophie".
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

IJsheiligen is de naam voor een aantal katholieke heiligen, van wie de naamdagen vallen in de periode van 11 tot en met 15 mei. Volgens de volksweerkunde zijn dit de laatste dagen in het (voor)jaar waarop nog nachtvorst kan optreden.
De ijsheiligen zijn Mamertus (11 mei), Pancratius (12 mei), Servatius van Maastricht (13 mei), Bonifatius van Tarsus (14 mei) en Sophia van Rome (15 mei).
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Sophia van Rome is in Nederland nooit tot de IJsheiligen gerekend. In een paar andere Alpenlanden, zoals en Hongarije Zwitserland, allang niet meer.
LeonardN
5 jaar geleden
Zo staat het ook in de bron die je gebruikt maar niet vermeldt. Min
IJsheiligen is de periode van 11 t/m 14 mei. Oorspronkelijk refereert deze periode in de tweede week van mei aan het dan vaak barre weer met koude hagelvlagen en strenge nachtvorsten. Symbolen in de heidense/voorchristelijke periode waren de ijsmannen die zich in de lente nog niet gewonnen willen geven.
Na de kerstening werden dit ijsheiligen. Officieel drie: Pancratius (12 mei), Servatius (13 mei) en Bonifacius van Tarsus (14 mei). In o.a. Frankrijk, Tsjechie en Nederland herinneren rijmpjes aan deze drie. Zoals: 'Pancraas, Servaas en Bonifaas, Ze geven vorst en ijs helaas'.
Naderhand duikt hier en daar een vierde ijsheilige op: Mamertus (11 mei.). Tegenwoordig hebben we het over deze vier ijsheiligen.
Bron: Friese volksgebruiken weerspiegeld in Europese folklore (pag. 246-251) door D,J. van der Ven.