Wat drijft mensen om een oldtimer te kopen?

Op een mooie dag komen ze tevoorschijn; allemaal trotse mensen in een oude auto. Waarom wil je er een hebben? De nieuwe auto's zijn toch beter, comfortabeler, zuiniger, milieuvriendelijker?

En welke zou je kopen als je net een miljoen in de lotto had gewonnen?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

Zelf heb ik een oude Volvo 245 GL uit 1979, mijn vriend heeft een Chevrolet El Camino uit 1980 en hij heeft nog een Harley Davidson superglide uit 1966. De Volvo is gewoon onze dagelijkse auto, hij(of zij?) rijdt op gas, dus tanken is gewoon heel goedkoop. Er is heel veel ruimte in en rijdt ook heel lekker. Als je hem laat taxeren, kun je hem heel goedkoop All-risk verzekeren. En zoals al eerder genoemd, wegenbelastingvrij. Ik hou gewoon meer van de wat hoekigere auto's en die worden tegenwoordig niet meer gemaakt. Het is ook nog een echte auto, nu zie je vaak auto's met een interieur dat nog veel luxer is dan menig huis. Het is denk ik net als dat sommige mensen liever in een oud huis (bijv. jaren 30) willen wonen, door het karakter wat zo'n huis heeft en bijv. de glas-in-lood ramen.
Als ik net een miljoen had gewonnen dan zou ik een Volvo 1800 ES kopen en geheel laten reviseren. Daarnaast zou ik ook een jaren 30 huis kopen... *droom*

Ps: Ik ben niet alleen een "mooi weer"-rijder...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Als ik kijk naar een oom van mij. Die heeft net een cadilac gekocht uit het jaar dat hij trouwde. Het is dezelfde (model) cadilac als waarmee hij en zijn ex-vrouw destijds mee zijn rond gereden...

Het zal wel iets met een lang gekoesterde wens te maken hebben, waarom liefhebbers een bepaalde oldtimer kopen. En er zitten wel wat financiële voordelen aan. Zo hoef je een auto van (ik meen) voor 1967 niet APK te laten keuren. Heb je met een auto van 25 jaar oud geen wegenbelasting meer. En is de WA verzekering een heel stuk goedkoper dan van eenzelfde auto van 24 jaar, of jonger...

Als ik het geld en de ruimte ervoor zou hebben dan zou ik een Mercedes 300 SL uit 1973 kopen. Het heeft voor mij wel wat die vleugeldeuren...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In mijn geval gewoon het willen hebben van een auto die ik echt mooi/leuk vind en het zelf kunnen doen van het onderhoud. Ik heb een Dodge D150 uit 1979 (lijkt wel wat op de Little red express van je foto) en het comfort is best goed hoor. Als ik wil kan er ook nog een airco opzetten, de bank zit heerlijk, de vering is prima. Hij is niet zuinig inderdaad (1 op 5) maar rijdt op gas (milieuvriendelijk) en je betaald geen wegenbelasting meer. Met een grote prijs zou ik hem laten restaureren en een muscle car erbij kopen (camaro, mustang enz.).
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk dat de financiële voordelen niet opwegen tegen de reparatiekosten. Het is natuurlijk wel een soort statussymbool. En ik weet vrijwel zeker dat het minder veilig is..

Er was toch ook sprake van dat Amsterdam geen auto's meer wilde toelaten die ouder waren dan 1993?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Indien ik de financiële mogelijkheden had, zou ik ook direkt een Facel Vega of een Citroen DS of een MG of een Triumph Spitfire of een Peugeot 403 aanschaffen. Waarom? Nostalgie om dezelfde reden dat iemand Dinky Toys koopt à 50 euro stuk op ebay. Nostalgie voor de verloren kinderdromen. Eventjes de tijd terugdraaien.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik heb geen oldtimer, maar kan het me wel goed voorstellen waarom mensen er één willen. Moderne auto's vind ik meestal (enkele uitzonderingen daargelaten) nogal dertien in een dozijn. Dat heeft o.a. te maken met het "beter, comfortabeler, zuiniger, milieuvriendelijker" waar je het over hebt.

Auto's worden steeds efficiënter ontworpen, met als primaire eisen zaken als luchtweerstand en ruimtegebruik. Er is een beperkt aantal manieren om een auto zo te ontwerpen dat hij én op hoge snelheid zo min mogelijk hinder van wind heeft, én toch een grote cabine met beenruimte en genoeg laadruimte om de weekboodschappen en een kinderwagen in kwijt te kunnen.

Bij oldtimers stond esthetische schoonheid nog hoger op het prioriteitenlijstje, en bovendien was het vakgebied van auto's ontwerpen nog niet zo ver 'gevorderd' dat er consensus bestond over beste ontwerpoplossingen voor bepaalde problemen. Ook was een auto in die tijd nog echt een luxe-item, waardoor er niet per se gekozen hoefde te worden voor de meest kostenefficiënte ontwerpoplossing. Het gevolg is dat de oldtimer vaak (overigens niet altijd, er zijn ook foeilelijke oude auto's) mooier is, meer eigen karakter heeft.

Zelf zou ik betere bestemmingen weten voor een miljoen dan een oldtimer, maar ik ga wel graag voor auto's met karakter, zonder dat die de hoofdprijs hoeven te kosten. Ik heb jaren met veel plezier rondgereden in een brandweerwagenrode (exterieur en interieur) Seat Marbella. Geen oldtimer, gewoon goedkoop en oud (uit 1991), maar hij viel wel op. En nu is het een tweedehands gele Megane cabrio. Voor hetzelfde geld had ik tegenwoordig ook een saaie goedkope nieuwe auto kunnen kopen, zo'n kleine budgetauto met meer laadruimte dan een cabrio, maar daar zou ik een stuk minder plezier van hebben.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ha, die Vakkenvuller;

Een klassieker of oldtimer wordt meestal gekocht om emotionele redenen en een moderne auto vaker om rationele. Veel mensen vinden die oudjes mooier, sfeervoller, meer 'karakter' hebben of vinden het leuk om eraan te werken. Ook het gevoel meer betrokken te zijn bij het rijden speelt vaak een rol. Om uit financiële overwgingen klassiek te gaan rijden is niet altijd even slim omdat het onderhoud en de betrouwbaarheid meestal niet zoals die van een moderne auto zijn. Als ik mezelf een klassieker kado kon doen werd dat afhankelijk van het budget een oude Porsche 911 of misschien zelfs een 356 Carrera 2.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het heeft naar mijn inziens verschillende oorzaken/redenen:

1. Geld gebrek, een old timer kan goedkoper zijn dan een nieuwe auto, natuurlijk zijn er ook erg dure old timers te koop. Maar in veel gevallen zijn ze aantrekkelijk in de prijs.
2. Zuiniger is niet altijd zo, als deze op LPG rijdt rijden ze goedkoper dan een nieuwe (snelle) auto.
3. Men hoeft geen wegenbelasting te betalen.
4. Als er geen gordel inzit hoeft je geen gordel om, dus minder gordelbekeuringen.
5. Het zijn vaak liefhebbers, zijn/haar vader of hijzelf/zijzelf reedt deze auto in zijn/haar jeugd.
Of ze hebben de auto al 25 jaar in de garage staan, en vandaag de dag komtie weer op straat.
6. Je eigen behelpen heeft iets, denk maar aan kamperen oid. Waarom ga je niet gewoon in je zachte bed slapen dan op een luchtkussen in een tent? Het heeft gewoon 'iets'.
7. Als je zelf handig bent in auto's kan je beter een oude auto kopen dan een nieuwe, een nieuwe auto zit vaak vol met computergestuurd zut waardoor je naar de garage moet. En je kunt nergens meer bij, bij nieuwe auto's.

Als ik een lotto zou winnen zou ik geen auto kopen.
Sowieso zou ik een deel naar een goed doel sturen.
De rest zou ik bewaren voor mijn oude dag.

Als ik toch perse een auto moest kopen zou ik een Mercedes CLK Cabrio kopen: