Hoe is de toekomst van het download verbod in Nederland en wat zijn de consequenties voor jou?

VVD wil downloadverbod handhaven

VVD-kamerlid Fred Teeven vindt dat het geplande downloadverbod moet worden gehandhaafd. Dat zei hij tijdens een verkiezingsdebat over het auteursrecht dat donderdagmiddag werd gehouden in Amsterdam.

Hoe gebruikers die het verbod overtreden moeten worden aangepakt weet hij nog niet. Downloaders zouden volgens Teeven moeten worden gewaarschuwd als ze zonder toestemming auteursrechtelijk beschermd materiaal downloaden, schrijft tweakers.net.

EN NU KOMT DE AAP UIT DE MOUW:

Al het internetverkeer zou moeten worden gemonitord om te kunnen controleren wie er illegaal materiaal downloadt. Teeven is geen voorstander van 'een kastje achter de voordeur', maar wil dat het verkeer 'op afstand' in de gaten moet kunnen worden gehouden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Je verhaal is niet echt compleet:

Europese regelgeving verplicht Nederland te kiezen tussen een heffing op downloads of een verbod op downloads. De VVD is geen voorstander van een heffing.

Zowel de VVD als de SP wil liever geen downloadverbod, maar hoopt de industrie aan te zetten tot het ontwikkelen van een volwaardig legaal download alternatief door deze discussie. Het aanbod laat nu nog te wensen over, waardoor consumenten weinig te kiezen hebben.

De VVD (in ieder geval Teeven) pleit nu voor een waarschuwing bij een download als er auteursrecht op ligt. Op zich niks nieuws, dit gebeurt al op vrij grote schaal. En deze waarschuwing is in mijn ogen terecht.

Ook ik maak mij wel eens schuldig aan illegaal downloaden, maar maak mij totaal niet druk over dit soort zaken. Er zijn zo ontzettend veel economisch- en politieke zaken waarover wij ons drukker moeten maken dan dit soort onnozelheden. Daarnaast zou het me werkelijk een worst wezen dat mijn internetgedrag ergens wordt geregistreerd. Heb niks te verbergen.

We doen altijd zo krampachtig over onze privacy. We doen net alsof er op iedere burger een ambtenaar zit die van minuut tot minuut in de gaten houdt wat wij allemaal aan het doen zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De toekomst is dat "big brother is watching you" op alle gebied. De consequenties zijn stoppen met downloaden, daar is het voor bedoeld. En ik kan er niets tegen beginnen, pas als de overheid alle controle heeft, zullen ze stoppen. Ik moet dan stoppen, goedschiks of kwaadschiks. Dan maar beter goedschiks.