Sommige mensen hebben een absoluut gehoor. Bestaat er ook zoiets als een absoluut zicht?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Een absoluut gehoor zit niet zozeer in het gehoor, als wel in de hersenen waar een bepaalde toonhoogte wordt herkend als bijvoorbeeld een A.

Een absoluut zicht, daar kan ik me niet direct een 100% beeld bij vormen.
Het is wel zo dat mensen bijvoorbeeld heel goed afstand kunnen inschatten zonder een meetlat er naast te leggen, of goed kunnen vertellen welke kleurcode er bij een bepaalde kleur hoort die ze zien.
En zo kunnen er ook mensen een heel goed ontwikkeld smaak/reukgevoel hebben, waarbij direct kan worden genoemd wat voor kruiden er allemaal zijn toegepast in een bepaald gerecht dat ze (blind) proeven.

Maar de term 'absoluut zicht' bestaat niet echt.
itsme
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kon me ook geen voorstelling maken bij de term 'absoluut zicht', maar met de voorbeelden die jij geeft kan ik me opeens wel iets erbij voorstellen, die zouden heel goed bij zo'n begrip kunnen horen! +1 Ik vraag me nu ook meteen af hoe je het zou moeten noemen dat sommige mensen kunnen voelen hoe zwaar iets is, 'absoluut weeggevoel'?
itsme
13 jaar geleden
@fynnya: die mensen met een absoluut gevoel hebben vast het sterrenbeeld 'weegschaal' ... :-)

Andere antwoorden (2)

Ja, helaas heeft iedereen wel een kleine afwijking. 0 is het beste.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Absoluut gehoor is een graduele eigenschap: het is geen wel/niet-functionaliteit van de mens.
Absoluut gehoor betekent dat je de frequentie van een toon herkent zonder directe referentie. De een kan dat preciezer dan de ander. Sommige mensen herkennen out of the blue een 'fis1, maar dan 4 Hz hoger' andere mensen herkennen hooguit dat de toon 'zo hoog is als een vrouwenstem."
Bij een absoluut zicht heb je ook mensen die de kleurfrequentie heel precies kunnen zien en mensen die dat niet kunnen. Wie kent niet die mensen die 'oranje' niet kennen, maar het 'geel' noemen? In die zin hebben de meeste mensen een absoluut zicht. Het verschil tussen RAL2000 en RAL2004 (allebei oranje) is zonder referentie veel moeilijker te herkennen. Mensen die dat kunnen hebben een heel precies absoluut zicht.