Achtergrond & beweegredenen Timothy Mc Veigh

Heb nooit echt helder gekregen of dat rechts, links of wat dan ook was. heb vaag begrepen dat het met oorlogtrauma's te maken omwille van het geziene leed tijdens dessert strorm. wat extreem rechtse motitieven wellicht minder plausibel maakt.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

De bomaanslag werd gepland op een herdenkingsdag van het Waco-incident. Daarom denkt men dat het hiermee te maken heeft. Het Waco-incident vond plaats in Waco-Texas en had als resultaat dat alle volgelingen van de sekte van David Koresh massaal zelfmoord pleegden of anderszins stierven. De ATF (U.S. bureau of Alcohol, Tabacco and firearms) kwam een huiszoeking verrichten naar vermeend wapenbezit van de sekteleden. Het kwam op een wederzijdse schietpartij, brand en allerlei andere narigheid.

Er zijn groeperingen in Amerika die denken dat iedere groepering die los wil staan van de maatschappij als gevaarlijk wordt beschouwd door de regering. En dat die regering dus omver moet worden geworpen. En hoe val je een regering aan ? Door de samenleving bang te maken en te ontwrichten. En hoe ontwricht je een samenleving: door onschuldige mensen te vermoorden.

Of Timothy McVay links of rechts was doet hier niet zo terzake, er wordt aangenomen dat McVay lid was van een organisatie die anti-regering is. Hij zal daarnaast waarschijnlijk allerlei psychische storingen moeten hebben gehad gehad want een terroristische aanslag pleeg je niet als je een vrolijk en rustig leventje leidt. Waar hij dergelijke trauma's heeft opgelopen (dat leidde tot deze zenuwinzinking of wat het ook was), is niet bekend en zal ook niet officieel worden onderzocht. Hij is inmiddels ter dood gebracht door een dodelijke injectie.

Ik vertaal Wikipedia hier heel vrij want om nou alle details op te noemen gaaft McVay te veel eer. Als je engels kan lezen staat Wikipedia vol met informatie over al deze zaken (de nederlandse versie is niet zo duidelijk). Waco-incident, David Koresh en McVay zelf zijn uitgebreid beschreven.

Toegevoegd na 55 seconden:
Sorry om onduidelijke redenen schrijf ik McVay waar het McVeigh moet zijn.