Het is op zich makkelijker dan je achternaam veranderen.

Je moet een verzoekschrift indienen bij de rechtbank, dus je moet een advocaat nemen. Verder verloopt de procedure via de advocaat en in de meeste gevallen hoef je niet voor de rechtbank te verschijnen.

In het verzoek moet je duidelijk aangeven waarom je je naam wilt veranderen. B.v. slechte jeugdherinneringen of andere mensen kunnen het niet uitspreken waardoor jij daar last van hebt enz.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Voor België :voornaam nakelijker te veranderen dan achternaam,voor procedure zie bijgevoegde link.
fremar
13 jaar geleden
Ik heb bij iemands antwoord gezet dat er geen advocaat bij nodig is, omdat ik het jaren geleden een keer zelf voor iemand heb gedaan.
Maar goed, het blijkt nu wel nodig te zijn.
Heel ingewikkeld is het niet. Lees onderstaande link maar even.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is niet moeilijk.

dit uit eigen ervaring.

vertel/mail/schrijf gewoon iedereen die je tegenkomt/waar je contact mee hebt, wat je nieuwe voornaam is, en vraag hen je voortaan zo te noemen.

luister niet meer naar je oude naam, hoeveel mensen ook zeggen dat ze 'er nog even aan moeten wennen'.

stuur post die niet je nieuwe naam vertoont retour afzender met vermelding van je nieuwe naam.

gebruik bij officiële documenten je nieuwe voornaam en je oorspronkelijke initialen.