Waarom wordt er tegen iedereen jongen of man gezegd, ook vrouwen onder elkaar zelfs in een meidengroep?

Terwijl mannen tegen elkaar en vooral in het leger, dames/meisjes genoemd worden?
Nog een voorbeeld wat veel wordt gezegd, mamma mia, maar nergens tegen kom of hoor pappa pia!

Toegevoegd na 16 minuten:
Een beter uitleg is misschien Bijv:
Een groep meiden is aan t kletsen wil iemand aandacht, zegt degene ''jongens luister eens?''
Of een meisje doet iets verkeerd, wordt er gezegd: Man! let even op. (iets dergelijks)
Vrouw tegen andere vrouw: Man! wat een geweldige tas.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Een aardige vraag, die ook jaren geleden door een Duitser werd gesteld toen mijn vrouw onze dochters tot de orde riep: He jongens nu ophouden.
Hij zei (in het Duits) dat zijn toch geen jongens.
Ik demk dat "jongens" zakelijker en meer algemeen is.
Als je ver doordenkt kom je wellicht in het Frans terecht. Daar is "l'homme" zowel de man als de mens.
Dus dan zou man of jongen algemeen zijn om mensen aan te duiden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik begrijp niets van je vraag.

Meisjes zijn vrouwen
Jongens zijn mannen

Dus tegen jongen zeg je man en vv
tegen meisjes zeg je vrouw en vv

Als je in het leger dame of meisje wordt genoemd en je bent een man, is dat een belediging. Daarmee word bedoelt dat je een mietje bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Utrecht
12 jaar geleden
Binnen Defensie wordt het ook wel als grap gebruikt (in mijn dienstplichtige tijd tenminste wel). Maar dan wel tegen de hele groep.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij bedoelt hij: 'Doe eens normaal jongen!' of
'Kom eens hier jongens!' of
'Doe normaal man!' In deze voorbeelden betekend jongen(s) of man niet meteen iemand van het mannelijk geslacht, maar kan het ook zijn dat het over een vrouw/meisje gaat. En de vragensteller vraagt zich hier af waarom mensen dat zo zeggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik begrijp ook al die minnen niet. Kom op zeg! als je tegen een groep mannen/jongens dames zegt is dat toch denegrenerd bedoeld?
Op jouw andere voorbeeld heb ik wel antwoord. Mamma Mia komt uit het (religieuze) Italië en verwijst naar de Heilige Maria. Mamma Maria. Soort gelijk wat wij gebruiken: "Oh mijn god"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij het zeggen van jongen/man bedoelen ze niet direct het geslacht, maar gewoon 'persoon'.

Het is voor veel mensen gewoon een stopwoordje, van een groep woorden die hetzelfde betekenen:
Gast/Jongen/Man/Etc...

Doe eens normaal man!
Doe eens normaal jongen!
Doe eens normaal gast!

Bij alle 3 is het laatste woord verschillend, maar is de (bedoelde) betekenis hetzelfde.

Iemand is er ergens dus ooit mee begonnen, anderen hebben die gewoonte overgenomen, en zo werd het steeds verder verspreid :).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je de personen kent zeggen de meesten in het zuiden van het land jongens of meisjes doe dit of doe dat even, maar als je de personen niet kent zegt men hier meestal mensen doe dit of doe dat even ongeacht of het jongens zijn of meisjes, of gemengd.