Welke woorden/ uitdrukkingen zijn streekgebonden en komen verder niet in de rest van Nederland voor?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.1K

Antwoorden (23)

Houdoe

Toegevoegd na 2 minuten:
Begroeting door Brabanders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En bedankt ole ole +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nuilen in Nijmegen dacht ik altijd, maar dat gaat ook op in Brabant en Limburg, maar ik denk dat de Nijmegenaren het toch het beste kunnen.

Houdoe is ook wel mooi maar wat landelijker, in Nijmegen zeggen ze dan houje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De deur is los, Of de deur staat aan Nijmeegse uitdrukkingen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om 't maar op z'n Brabants te houden, zie onderstaande link.
13 jaar geleden
doei hE zeeuwen zeggen dat alleen erachter het woordje he
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
He met een korte 'e' Ik ken een meisje uit Middelburg die zei dat ook steeds, vond ik altijd een beetje korte afsluiting, afstandelijk, maar dan bleef ze gewoon zitten (of staan afhankelijk van onze situatie) en ging het gesprek gewoon door he... apart
uit omgeving Nijmegen: een griesel, dit is een hark waarmee je bv. grind kunt 'grieselen'.
omgeving Groesbeek: schotteslet is een vaatdoek
huuswuler is een stofzuiger
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
huulbezem is een Groesbeekse stofzuiger.
Wat een boer nie kent da vrette nie
TWENTE
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tegen de mast zitten = als je zoveel gegeten hebt dat er niets meer bij kan. Kop van Overijssel/Meppel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iemand opbeuren = iemand optillen in het oosten en iemand opvrolijken in het westen
Eierschokken in het oosten = eierschalen in het westen (overigens kent de spellingscontrole van GV de eierschokken ook niet)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Frollie = Meisje/Vrouw. Groesbeeks.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ken iemand uit Kinderdijk die vals spelen bij een spelletje onneuzen noemt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In Nijmegen: Koffie inschudden = koffie inschenken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een heel leuke en goede vraag..dus een plusje van mij..

Veel woorden zijn streekgebonden..echter in Den Helder spreken alleen de oud Heldersen nog van het woordje 'ijk' als ze een hond bedoelen.

Aan dat woordje kun je ook de echte Heldesen herkennen.

De nieuwere bewoners kennen dat begrip al niet meer..

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn vriendin (uit het oosten van het land) is vaak geschokt door mijn taalgebruik (grof vindt zij). Maar ja ik ben opgegroeid in regio de Haag

Doe inspiratie op bij de bronnen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik woon in het oosten maar kom uit Rotterdam. Thuis noemen we de afstandbediening 'drukker' en mensen in mijn omgeving die ook uit het westen komen gebruiken dit woord ook. Ik denk dat dit woord dus in het westen wordt gebruikt maar als ik het fout heb hoor ik dat graag. ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Smutzig = Viezigheid De liemers /Achterhoek
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha, ik kom uit Friesland en daar zijn een heleboel woorden/uitdrukkingen die in het Nederlands niet voorkomen. Ik gebruikte zelf een poos het woord "suterig" als zijnde en normaal woord totdat ik ontdekte dat mijn Gelderse echtgenoot echt niet begreep waar ik het over had.

Suterig betekent: triest, zielig. Je kunt er een beetje suterig bijlopen of het weer is suterig.

En wat te denken van deze anekdote:

Bûter, brea en griene tsiis; (Boter, roggebrood en groene kaas)
wa't dat net sizze kin, is gjin oprjochte Fries. (wie dat niet kan zeggen, is geen oprechte Fries.)

Deze spreuk werd naar verluidt door de Friese aanvoerder Grote Pier tijdens een oorlog tussen Friesland en Holland als sjibbolet gebruikt om te onderscheiden of iemand wel werkelijk een Fries was.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Kruutje met k'rboet"

Kruutje = appelstroop
K'rboet = balkenbrij
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Un hallefie krop en un bossie peen. Rotterdams dus. Hier ga ik met lege handen naar huis.
13 jaar geleden
Kuusen voor varkens, stekkedozeke voor luciferdoosje, klènmanne voor kinderen, dan weet je dat je ergens ten zuiden van Tilburg en Breda zit...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een skottelslet. Een brabants woord voor vaatdoek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mensen uit Den Haag praten soms heel erg met hun kin omhoog

Toegevoegd na 52 seconden:
Zie link voor voorbeeld: http://www.youtube.com/watch?v=5KRlbfuolcE