Waarom is er een grote loopafstand in ontwikkelingslanden?

Even heel zwart-wit gezien. Je hoort vaak op reclames dat jongetje/meisje 5 km moet lopen om bij de pomp water te kunnen halen. Waarom gaan ze dan niet dichterbij de pomp wonen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Ontwikkelingslanden zijn jaaren lang uitgebuit door de westerse beschaving. De normen en waarden van de westerse/christelijke wereld alsmede politieke belangen van de westerse kolonisten hebben duizenden jaaren oud civilisaties vernietigd en of afgestempeld als primitive en/of barbaars. Vele landen, stamen, naties en koningrijken hebben deze verkrachting niet overleefd. Nieuwe grenzen waren bepaald door de westerse colonisten, nieuwe landen gevormd en nieuwe regiringen en heersers kwamen aan de macht. Meestal mensen met een doel voor hun oogen – hun eigen belang. In veel ontwikkelingslanden heerst corruptie dus geld dat bedoeld was for infrastructuur, wegen, water en energie voorzieningen etc’ gaat naar corrupte regiringen of naar een deel van de bewolking die aan de macht is. Andere moeten kilometers lopen voor water uit een waterput die in handen is van een locaale belanghebber of sterven van de honger en dorst. Dat is natuurlijk niet altijd zo. Maar zo is het vaak. En de westerse wereld zegt: Ze moeten het zelf oplossen – wij geven geld. Het is tragisch het maakt mij verdrietig als ik daarover denk. Bedankt voor de vraag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Deze mensen zijn al blij,dat ze überhaupt ergens kunnen wonen,en ze zijn niet zo als wij van alle gemakken voorzien!
Daarbij zijn ze dat gewend,ook al is dat volgens onze maatstaven niet normaal,ook als ze soms 3 dagen! moeten lopen om bij een medische post te komen is voor hen heel normaal. Ontwikkelingshulp helpt in die gevallen ook niet veel.Het zijn de (vaak corrupte) regeringen,die hun inwoners laten creperen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze hebben daar meestal geen geld voor bussen, taxi's, of eigen vervoersmiddelen. En als je dan toch ergens heen wil/moet, zit er niks anders op dan te gaan lopen.

Nu weet ik uit ervaring dat veel mensen in Afrika op plaatsen wonen waar geen auto kan komen, zeker niet als het regent!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarschijnlijk omdat water niet het enige belangrijke middel is om te overleven in ontwikkelingslanden. Ze zullen gaan wonen op de plek die voor hen het meeste voordeel heeft. Als we het hebben over de meest primitieve stammen: Bomen voor schaduw, bebossing voor voedsel (dieren en fruit), misschien een wat heuvelachtig landschap i.t.t. een uitgestrekte vlakte om minder gevaar te vrezen, etc... Met andere woorden: er zijn veel zaken waarmee rekening gehouden moet worden. Kies je voor het één, dan kan het zo zijn dat je het ander moet laten schieten en daarom een end moet lopen om ook die benodigdheid te verkrijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deze landen hebben een dusdanig leefomgeving dat de bevolking daar erg dun blijft. Als er grote steden zouden zijn en meer dichtbevolkt, dan hoeven ze niet meer zo ver te lopen.

Maar nu blijven ze wel lekker dun en in conditie.