Hoeveel procent van de totale inkomen van de overheid is van de btw, en wat is dit bedrag precies?

Dus al het btw wat Nederland bij elkaar betaald.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Volgens de begroting van prinsjesdag 2011 ontvangt de overheid 244 miljard, en geeft 257,4 miljard uit. Daarom moet er bezuinigd worden en leent de overheid ook geld, om het huishoudboekje kloppend te krijgen.

Van die 244 miljard zijn er 71 miljard afkomstig van indirecte belastingen, zoals o.a. btw, accijnzen, invoerrechten en motorrijtuigenbelasting. Het deel BTW van die indirecte belastingen is 42 miljard.

Dus 17% van de totale inkomsten van de overheid komt uit de BTW.

Hier kun je het allemaal nog eens op je gemak bekijken:
http://www.prinsjesdag2011.nl/miljoenennota/huishoudboekje_van_nederland
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De btw is ongeveer 40-42 miljard per jaar op een totaalbedrag aan inkomsten van 130 miljard.