Kondigt de varkensgriep het einde van de mensheid aan?

Het gaat opeens wel erg snel met de verspreiding. Kijk even naar het plaatje en de link naar de nieuwste berichten. Zelfs Wallstreet sloot er lager door.

Is dit nu het einde van de mensheid of zal het uiteindelijk wel mee vallen?

http://www.nu.nl/algemeen/1956075/varkensgriep-verspreidt-zich-wereldwijd.html

http://www.fd.nl/artikel/11489408/vs-vandaag-wall-street-sluit-lager-varkensgriep

Toegevoegd:

Nu heet het dus de Mexicaanse griep.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De Mexicaanse varkensgriep wordt helemaal niet van varkens op mensen overgebracht zoals het plaatje suggereert.

Antwoorden (12)

Het zou kunnen... Toch moeten we ook in staat zijn goede maatregelen te nemen, mits een pandemie uitbreekt, zodat de mensheid niet geheel verdoemd is.

ter illustratie: er stierven veel mensen door de Spaanse griep en de Hongkong-variant, maar ook toen werd de mensheid niet volledig uitgeroeid.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee hoor helemaal niet... je wordt er een beetje meer ziek van dan andere griepjes...

maak je geen zorgen..

Dit is wel een voorbode voor een andere, die wel fataal zal zijn, deze nog niet...

Toegevoegd op 28-04-2009 18:01:38
DE mensheid is heel sterk hoor... In Kigali is bijna iedereen resistent voor aids... Het leven verandert, past zich aan, virii (meervoud van virus) doen dat, maar mensen ook...

Toegevoegd op 28-04-2009 18:02:25
Er is zelfs al een medicijn tegen TamiFlu...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat er mensen resistent voor aids zijn daar heb ik nog nooit van gehoord. Dat lijkt me typisch iets van een hoertje uit Kigali jouw heeft wijsgemaakt ;)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ja klopt wel in de strikte zin van het woord... Dank je voor de aanvulling, magicegidius...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
@r2p2. Is echt zo...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Drie seconden googlen leerde mij al dat er een zeer groot AIDS-probleem is in Kigali... Net zo'n sprookje dus als er tien jaar geleden de ronde deed over Thailand.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
http://www.guardian.co.uk/world/2007/may/27/aids.features
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
http://www.medischforum.nl/onderwerp/772
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
http://www.standaard.be/Artikel/Detail.aspx?artikelId=dst17122002_067
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Interessante bronnen, wist helemaal niet dat er mensen resistent zijn tegen aids. Toch kan ik nergens vinden dat bijna alle mensen in Kigali resistent zijn, het lijkt uit deze bronnen toch echt beperkt te zijn tot enkele groepjes.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Geen van de drie bronnen noemt zelfs maar Kigali. Geen van de bronnen heeft het over welk gebied dan ook waar 'bijna iedereen' resistent zou zijn tegen AIDS. De tweede bron heeft het over een genetische mutatie die vooral in Europa (dus niet in Kigali) voor zou komen. Geen van de bronnen linkt naar een controleerbaar onderzoek. Je moet niet alles geloven wat je leest, Xinix, en al helemaal niet conclusies trekken die niet eens volgen uit wat je leest. Ik kan net zo makkelijk met een hele zooi bronnen komen waaruit blijkt (en dan wél verwijzend naar controleerbaar onderzoek) dat er een enorm HIV/AIDS-probleem is in Kigali.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Oké, eentje dan: http://www.census.gov/ipc/hiv/rwanda08.pdf Volgens het U.S. Census Bureau, met gedocumenteerde bronnen, was in 2003 16% van de zwangere vrouwen in Biryogo en 10% van de zwangere vrouwen in Gikondo (beide in Kigali) seropositief.
Wat een dramatiek. Zo'n vaart zal het echt niet lopen denk ik. Dat het aantal besmette mensen lang niet allemaal overleden zijn (ondanks het aantal doden in Mexico) geeft ook hoop denk ik. Misschien dat een bepaalde groep mensen er meer vatbaar voor is om eraan te overlijden dan anderen. Ik zie de mensheid hier niet door uitgeroeid worden. Maar goed, in de toekomst kijken kan ik natuurlijk niet, dus het blijft een veronderstelling.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Welnee, de mensheid heeft fikse pandemieën overleefd in tijden van slechte hygiène en zonder moderne medische zorg, ook dit zal voorbijgaan. Uiteindelijk is dit gewoon een griep, die inderdaad dodelijk kan zijn (dat geldt ook voor de 'gewone varianten!) maar die heus niet de mensheid als geheel uitroeit.

Veel doden in een land waar de meeste mensen geen toegang hebben tot medische zorg, bovendien in een gebied met watertekort (probeer je dan maar aan hygiènevoorschriften te houden!) is natuurlijk heel erg, maar geen indicatie van het einde der mensheid.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Er is een enorme paniek aan de gang rond deze griepsoort. De grieppatienten in de USA hadden allemaal een milde griep. Wat er in Mexico aan de hand is snapt niemand. Hoge koorts en diarree kun je ook van andere zaken krijgen, namelijk.
De gevreesde vogelgriep van een paar jaar geleden is ook niet uitgelopen op een pandemie.
Bij een echte pandemie schatten wetenschappers dat er wel 30% van de wereldbevolking kan overlijden. Een drama, maar 70% overleeft het dan.
Andere sprookjes zijn dat een mondmasker je tegen besmetting kan beschermen. Maar daar trekken griepvirussen zich niets van aan.
15 jaar geleden
Nee voorlopig is de varkens griep niet heel dodelijk. Aangezien er mensen van genezen betekend dat ze er nu antistoffen tegen hebben. Er zijn dan dus mensen die het gaan overleven.

Het is niet ondenkbaar dat een andere ziekte wel veel meel slachtoffers zal maken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik vind het veelbetekenend dat op zo'n plaatje wel staat dat er 20 gevallen zijn in de VS, maar dat er van die 20 al 9 genezen zijn wordt niet vermeld. Ja er zijn veel mensen in Mexico gestorven, maar hoe was hun conditie; waren het zieltogende junks of gezonde mensen?
Er wordt bij deze epidemie veel en zwaar aangezet; je gaat toch echt denken dat er mensen zijn die er veel belang bij hebben om het te overdrijven.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk dat het mee gaat vallen. Hooguit worden er een hoop mensen ziek, en ja, de mensen die minder weerstand hebben en/of slechte hygiëne hebben een kans om er aan te overlijden. Maar ik verwacht geen uitroeiing van de mensheid.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als het een wereldwijde pandemie wordt zal het hooguit tot een natuurlijke selectie leiden van zwak en gezond. En op die manier de wereldbevolking wat uitdunnen...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Die varkensgriep is helemaal geen ernstige ziekte. Alleen de media hebben er belang bij om het zo spectaculair mogelijk te maken
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Sinds de vogelgriep is iedere griepvorm hot news. En dan gaat alles zich daar op richten, blijkbaar wall street ook al. Maar dat wil niet zeggen dat het daadwerkelijk iets speciaals was. Flippo's was ook gewoon een waardeloos prulletje, maar het werd gehyped. Werden die dingen daarom ineens intrinsiek heel veel waard?

Het is gewoon zoveel nieuws als we het zelf willen maken. En de mensheid zal het vast wel overleven, en tot het er naar uitziet dat ik geen gelijk heb, is het overdreven nieuws.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als een ziekte het einde van de mensheid aan gaat kondigen wil ik wel dat ze met een betere naam komen. Ik ga niet wakkerliggen van een "varkensgriepje". Symptonen; hoesten en moe zijn....pfft...ik ben elke dag moe!
"De zwarte builenpest", kijk; dat zijn namen! Als ik op het nieuws hoor dat alarmfase 5 ingaat voor de "rode duivelskoorts" dan pas ga ik mijn ramen dichttimmeren.