Uit : http://mens-en-samenleving.infonu.nl/politiek/9340-hoe-jeruzalem-heilig-werd-voor-moslims.html

Om uit te vinden hoe Jeruzalem heilig werd voor de islam zonder genoemd te worden in de Koran, moet men kijken naar de verschillende incarnaties van Jeruzalems heiligheid voor de islam.

Mohammed probeerde drie Joodse stammen over te halen tot de islam door de islamieten te laten bidden in de richting van Jeruzalem. Toen Mohammed er van overtuigd raakte dat de Joden zich niet tot de islam wilden bekeren ging hij ze vervolgen en liet de islamieten richting Mekka bidden. Jeruzalem werd vergeten.

Mohammed, die stierf in 632, bezocht nooit Jeruzalem. Vijfentwintig jaar na zijn dood werd Damscus de hoofdstad in plaats van Mekka. Maar aanhangers van Mohammeds traditie verzetten zich hier tegen en verhinderden inwoners van Damascus op pelgrimstocht te gaan naar Mekka. De heersers van Damascus zochten een alternatief en kozen voor Jeruzalem, maar zij hadden steun nodig van de islamitische geschriften.

Voor dit doel kreeg het vers uit de Koran over de nachtelijke reis van Mohammed naar de ver gelegen moskee een nieuwe interpretatie. De Al-Aksa moskee in Jeruzalem werd uitgekozen als de ver gelegen moskee. Ook de mondelinge tradities werden vervalst en legden nadruk op Jeruzalem. Daar kwam bij de strijd van Saladin tegen de kruisvaarders. Jeruzalem werd veroverd maar mocht niet de belangrijke status krijgen zoals Mekka en Medina.

Als de Palestijnen de macht krijgen over Jeruzalem en dezelfde religieuze legitimiteit zouden krijgen als de Saoedische koning over Mekka en Medina, dan zullen ze beschuldigd worden door vele moslims de islam te verraden.

Conclusie
Jeruzalem onder de islam is niet meer dan een politieke kwestie:
Mohammed gebruikte het om de Joden te bekeren;
de kalifaten van Damascus gebruikten het als een pelgrimsoord omdat ze niet naar