In hoeverre is criminaliteit cultuurgebonden?

Het valt me op dat in het land waar woon (Zuid-Korea) weinig zichbare criminaliteit is. Zo laat iedereen hier zijn Tom-Tom gewoon in de auto zitten en niemand die er aan denkt die te stelen, over inbraken, verkrachtingen e.d. hoor je niks (misschien wordt het verzwegen). Wel heb ik mij laten vertellen dat hier veel meer huiselijk geweld is dan in b.v. Nederland.

Hoe komt dit verschil? In hoeverre heeft cultuur invloed op criminaliteit? Hoe zit dat in de rest van de wereld? Ik heb het dan niet zo zeer over misdaden die in bepaalde culturen getolereerd worden/werden, maar over zaken die ook in die culturen veroordeeld maar toch gedaan worden.

Houden mensen zich in sommige landen echt meer aan de hen voorgelegde regeltjes dan in andere landen?

Toegevoegd na 10 minuten:
Ik heb het dus niet over nederlandse-subculturen.
En ik snap ook dat armoede en oorlog hier eenorm invloed op hebben. Maar het gaat mij dus puur om de invloed van cultuur op de behoefte om wel of niet volgens de regels te leven.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.6K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
super interessante vraag! Ik denk dat cultuur wel degelijk invloed heeft, mensen zijn immers 'groepsdieren'. Ook slecht gedrag wordt nagevolgd, minimaal door de kinderen. 'Action speaks louder than words'. Verder hebben verschillende culturen verschillende 'waarden'. Korea is erg hierarchisch en waardeert succes. Respect ten opzichte van ouders en ouderen is superbelangrijk, dat maakt kinderen minder assertief en kwetsbaarder voor huiselijk geweld. Terwijl in Nederland 'gelukkig zijn' de hoogste waarde heeft. "Ik heb recht op geluk en een goed leven en als ik het niet krijg dan steel ik het." Ook de strafcultuur speelt denk ik een grote rol. In Singapore eet of drinkt niemand in het openbaar vervoer, omdat dat verboden is en er enorme straffen op staan. Zo bouw je een cultuur dat het gewoon is om regels te gehoorzamen. Ik denk trouwens dat niet alleen cultuur, maar ook de genen van belang zijn. Mannen met hoog testoteron zullen meer moeite moeten doen om zich niet aan een vrouw te vergrijpen. Maar dat is niet zo politiek correct natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Van mij mag je dit als antwoord plaatsen! Wouw, goeie uitleg.
Je beschrijving van Koreaanse waarden klopt helemaal. Het 'gelukkig willen zijn' van Nederlanders daar tegenover vind ik ook erg sterk. Strafcultuur heb ik lichte twijfels bij, het zal tot op een bepaalde hoogte wel een rol spelen maar het lijkt mij niet doorslaggevend, landen met hoge straffe hebben niet per defetinie een lager criminaliteits cijfer. Het meespelen van de genen en het testosteron gehalte lijkt me inderdaad politiek niet correct, maar wel een goede mogelijkheid (zet dat dan maar niet in je antwoord, daar ga je negatieve reacties op krijgen ;-) ) Dank je wel!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
oei, wat ben ik weer lekker dyslectisch bezig.
"hoge straffeN" en "per definitie"moet het zijn natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk dat het voor een groot deel te maken heeft met de straffen die men in het betreffende land krijgt. Steel je hier iets dan krijg je niets of in het ergste geval een boete of taakstraf,doe je dit bijv in landen waar de sharia wet wordt toegepast,dan wordt je hand afgehakt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is helemaal waar. Ik zou dan eens moeten vragen of het aantal diefstallen/inbraken hier de afgelopen 20 jaar is gedaald.

Het beste antwoord

De westerse wereld kent een christelijke cultuur (de zondecultuur). Zonde is een strafbaar feit, dat bestraft wordt en daarmee is de kous af. Als een westerling een strafbaar feit begaat heeft dit in principe uitsluitend betrekking op de dader zelf. Men mag een ander er niet op aankijken.
De Aziatische wereld kent een schaamte- en groepscultuur.
Als een Aziaat een misstap heeft begaan en dit bekend wordt, worden daarmee de groep (zoals het bedrijf) of de familie (vooral de voorvaderen) onteerd en deze zonde blijft men een leven lang met zich meedragen. Dit verklaart dat er soms een zelfmoordactie op volgt of nog vaker een emotioneel openbaar optreden (huilen voor tv-camera's) van de dader. Het bekend worden is de reden voor eerverlies, niet de daad zelf.
Ondanks dat men in de Aziatische landen een vorm van criminaliteit kent, heb ik deze landen als bijzonder veilig ervaren. Veel onderzoeken geven als oorzaak dat de combinatie eercultuur (die de aantasting van de familie-eer zwaar veroordeelt) met groepscultuur (die als straf uitbanning uit de groep kan opleggen), ervoor zorgt dat er weinig criminaliteit (bekend) is.
De Aziaat zal ook een ander niet gauw gezichtsverlies laten lijden en dat is hoofdzakelijk de oorzaak dat men geen negatieve opmerkingen zal maken.

De eercultuur bepaalt het gedrag van ieder individu, zeker ten opzichte van zijn meerdere. Ieder maatschappelijk hoger geplaatst persoon heeft recht op meer of bijzonder respect van een persoon die lager op de maatschappelijke ladder staat. Dit dient men niet te zien als misplaatst superioriteitsgevoel maar als een normaal recht.
Mogelijk spelen ook religies zoals het boeddhisme een rol, die zorgen voor respect voor de medemens, iets dat men in het westen een beetje kwijt is. In het westen kan niet iedereen omgaan met de grote persoonlijke vrijheid van het individu.
Tot op heden is nergens uit studies gebleken dat zwaarder straffen de zware criminaliteit vermindert. Wel blijkt dat een gedoogcultuur de kleine criminaliteit vermeerdert en een zerotolerance systeem de kleine criminaliteit terugdringt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Goede uitleg wat betreft de Koreaanse eercultuur. Dat is iets waar als westerling best lastig mee om is te gaan: ze zullen je nooit in je gezicht vertellen wat je als ze het ergens niet mee eens zijn. Erg verwarrend voor iemand afkomstig uit een land waar iedereen het hart op de tong draagt. In de steden in Korea zijn trouwens meer christenen dan boedhisten.... maar de boedhistische gedachte zal misschien wel in de cultuur ingesleten zijn. Dank je wel voor je antwoord.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De term "christelijke cultuur" is niet specifiek voorbehouden aan landen met een overwegend christelijke bevolking. Het betekent alleen dat de overheersende norm is dat men persoonlijk afgerekend wordt op zijn misstap. In Nederland zijn er gemeenschappen (overwegend op het platteland) waar de schaamtecultuur de norm is.
Ook in grote delen van Zuid-Amerika is de schaamtecultuur de norm.
Het is niet zo dat in een land met een overwegend christelijke bevolking er automatisch een christelijke cultuur heerst. Andersom geldt het ook.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat het Westen meer een 'schuld' dan een 'schaamte' cultuur heeft, komt niet door het Christendom. In andere culturen wordt het christendom meer uitgelegd in termen van schaamte en eer: Christus heeft onze schande gedragen en ons in onze eer hersteld.
Je hebt wel gelijk dat voor mensen in een 'eer/schaamte-cultuur' het bekend worden van een overtreding het probleem is, niet de overtreding zelf.
Het zorgt ervoor dat studenten geen moreel bezwaar hebben met bv afkijken of plagiaat, zolang ze maar een goed cijfer halen en daarmee hun ouders eren. Tenminste, dat is wat ik in Indonesie zie. Mijn indruk is dat dat voor Koreanen en Chinezen anders ligt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat schrijf ik dus:
De term "christelijke cultuur" is niet specifiek voorbehouden aan landen met een overwegend christelijke bevolking. De term is een omschrijving van een begrip.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@adriaan, dat is juist. Een goed voorbeeld.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Religie zal inderdaad de basis van een cultuur niet veranderen, het zal eerder andersom zijn: een volk dat zich (gedeeltelijk) bekeert tot een geloof zal dat geloof waarschijnlijk deels aanpassen aan de al heersende cultuur. Ik ben getrouwd met een fransman en merk dat er tussen ons veel verschillen zijn wat betreft ethische waarden. Ik kan bijvoorbeeld niet bij mijn man aankomen met dat alcoholisme (voor een deel) in de genen is vastgelegd, want je mag iemand niet beoordelen op zijn afkomst (zijn woorden). Ik schuif dit verschil in opvattingen graag op het verschil tussen het katholieke en protestants moraal (al zijn wij beide niet gelovig).
Daarbij staat het katholieke moraal voor de ménsen die uit een katholieke cultuur komen, niet het katholisisme zelf, hetzelfde geldt voor protestantisme.
Zijn wij Nederlanders zo recht voor z'n raap en winden wij nergens doekjes om omdat we calvinistische ideeën hebben? Nee, ik denk dat het eerder andersom is. Calvijn kwam met opvattingen over het christendom die goed aansloten bij de morele waarden die wij al hadden, dus namen wij zijn ideeën maar al te graag over. Wat ik dus wil zeggen is dat naar mijn idee de basis opvattingen al in de aard van het beestje zitten (of in de aard van de cultuur). Een religie zóu een middel kunnen zijn om mensen extra te motiveren zich aan de bijbehorende regeltjes te houden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
nog even een kleine toevoeging: Dat van dat alcolisme zullen daar natuurlijk ook net alle protestanten mee eens zijn. Maar wat ik wil zeggen is dat in de katholieke opvattingen de emotionele morele waarden een grotere invloed hebben. De meeste Nederlanders zullen iets dat wetenschappelijk is aangetoont accepteren als de waarheid, ondanks dat dit tegen het gevoel ingaat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat zou zomaar kunnen, maar ook dat is dan weer een invloed van de moderne tijd.
Ik denk dat 'de aard van het beestje' vooral veroorzaakt is door geografische omstandigheden. Aangezien wij niet meer onlosmakend verbonden zijn met onze plaats van herkomst wordt die invloed inderdaad steeds minder.
Plaatselijke culturen zíjn al grotendeels verdwenen. Ik denk dat het calvinistisch denken nog wel een paar generaties invloed zal blijven hebben, aangezien dit aan bijna heel Nederland verbonden is, maar inderdaad zal het steeds minder worden.

Andere antwoorden (5)

Natuurlijk is criminaliteit cultuurgebonden ,het besef van wat goed is en wat slecht word immers aangeleerd, daar komt nog bij dat in sommige landen het gezichtsverlies ,of de familieband belangrijker is dan in andere landen wat ook weer een effect heeft op de criminalireit ,denk hierbij aan het ontstaan van bijvoorbeeld de Siciliaanse Mafia, door de kultuur op dat eiland was het normaal om in je levensonderhoud te voorzien door middel van wat op andere plaatsenin de wereld als criminaliteit werd gezien. Ook bloedvetes zijn een goed voorbeeld van criminaliteit die die cultureel gebonden is, in Albanië word dit nogsteeds uitgeoefend en zorgt ervoor dat sommige families nooit van hun eigen grondstuk komen. toch word dit door veroordeeld. Gezichtsverlies en acceptatie vormen redenen dat je op cultureel niveau verschillen ziet in acceptatie van criminaliteit ,en door acceptatie en angst reguliert zich de criminaliteit in meer of mindere mate.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank je wel voor je antwoord. De Maffia en bloedvetes zijn inderdaad criminele zaken die juist door de cultuur worden aangemoedigd, ook al zijn ze bij wet verboden. Dus dat bedoelde ik eigenlijk niet. Maar ik denk wel dat je gelijk hebt met dat gezichtsverlies en familiebanden enorme invloed hebben, maar dan ook in de omgekeerde zin: dat je familie ten schande brengt wanneer je wél crimineel bent. In Korea zijn familiebanden erg belangrijk, dus dat zou zo maar een verklaring kunnen zijn. +
Ik geloof niet dat het verschil tussen goed en kwaad aangeleerd is, de behoefte om volgens bepaalde regels te leven komt voort uit de mens zelf . Zonder volgens bepaalde regels te leven zou er geen cultuur mogelijk zijn.
Dat geweld , moord en diefstal niet juist zijn hoef je een mens niet onderwijzen, wat verder criminaliteit is valt over te twisten, de 'misdaden' verschillen enorm over de hele wereld.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Toch lijken die regeltjes bij de ene cultuur meer of anders nageleefd te worden dan bij de andere. Daarbij denk ik dat het verschil tussen goed en kwaad wél aangeleerd is. Het heeft inderdaad alles met cultuur te maken. In de natuur is er geen goed en kwaad, enkel noodzaak, overlevingsdrang en de behoefte om zich voort te planten. Maar wij mensen beschikken over de mogelijkheid om voor ons zelf te bepalen wat goed en wat slecht is... het is niet iets dat instinctief in ons zit (lijkt mij).
Wat precies goed en slecht is zijn we tegenwoordig over de wereld wel min of meer met elkaar eens, maar toch zijn er inderdaad wel verschillen te vinden tussen verschillende culturen.
Maar goed, het gaat me dus niet zo zeer om de verschillen van wat wel en niet mag in bepaalde culturen maar in hoeverre die regels nageleefd worden, en waarom dáár verschil in zit.
super interessante vraag! Ik denk dat cultuur wel degelijk invloed heeft, mensen zijn immers ‘groepsdieren’. Niet alleen goed gedrag, ook slecht gedrag wordt nagevolgd, minimaal door de kinderen. ‘Action speaks louder than words’.

Verder hebben verschillende culturen verschillende ‘waarden’. Korea is erg hierarchisch en waardeert succes. Respect ten opzichte van ouders en ouderen is superbelangrijk, dat maakt kinderen minder assertief en kwetsbaarder voor huiselijk geweld.

Terwijl in Nederland ‘gelukkig zijn’ de hoogste waarde heeft. "Ik heb recht op geluk en een goed leven en als ik het niet krijg dan steel ik het."

Hoe zwaar straffen zijn speelt denk ik ook wel een rol. In Singapore eet of drinkt niemand in het openbaar vervoer, en gooit geen papiertje op straat, omdat dat verboden is en er enorme straffen op staan. Zo bouw je een cultuur dat het gewoon is om regels te gehoorzamen. Zelfs gastarbeiders of immigranten die een paar jaar in SG wonen, nemen deze cultuur over. Het gaat 'verkeerd' voelen om papier op straat te gooien en ook als ze terug zijn in eigen land doen ze het niet meer.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank je wel Helene. een dikke + Viridiflavus, dat lijkt me toch niet persé nodig. Ik heb geen idee hoe zwaar de straffen in Singapore zijn, misschien onredelijk hoog. Maar een geldboete, al is het 'maar' 50 euro, zal toch de meeste mensen tegenhouden... belangrijkste is niet eens zo zeer de hoogte van de straf maar de mate waarin het gecontroleerd wordt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Viridiflavus - ik weet niet preciesde bedragen, maar wel dat het veel is. En inderdaad, op drugsbezit staat de doodstraf
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het effect van de zero-telerance ziet men in Singapore. Het zogenoemde omgekeerde Pavlov-effect.
Dus niet: als er een belletje rinkelt raap ik het papiertje op,
maar: ik raap het papiertje op anders gaat er een belletje rinkelen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De doodstraf is geen straf voor de dader maar meer voor de achterblijvers
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@JoanDArc: omgekeerd Pavlov effect - misschien wel. Maar het werkt, zeker voor de kleinere vergrijpen. En het wordt een gewoonte voor mensen (geen afval op straat gooien) die ze vasthouden als ze naar een ander land gaan waar het niet strafbaar is.
Criminaliteit is cultuurverbonden.
criminaliteit is namelijk datgeen wat men categoriseert onder 'criminaliteit'.

als men niet zou weten dat criminaliteit 'fout' is, zal dit niet gezien worden als criminaliteit.
Dit is een continue veranderend proces dat aangespoord wordt door maatschappelijke veranderingen. Vergelijk maar eens een wetboek van nu met een paar eeuwen geleden.

er is dus een verschil tussen criminaliteit en menselijke gedragingen.

en... ER is een verschil tussen menselijke gedragingen en maatschappelijke veranderingen. Wij hebben bijv totaal Andere veranderingen meegemaakt Dan Korea, zoals bijv de godsdienstvrijheid, verlichting, franse revolutie,uni mensenrechten, kolonisatie etc. Dit heeft invloed op het gedrag van mensen. Wat gevolgen kan voor wat moreel aanvaardbaar is en wat niet..

in Korea zal vast ook criminaliteit zijn maar daar zal gedisplineerd en hardhandig te werk worden gegaan on her bestrijden, wij westelingen zullen daar weer vraagtekens bij zetten als het gaat om mensenrechten..

Toegevoegd na 9 minuten:
Of er speaks is meet criminaliteit is denk ik moeilijk Te achterhalen. Zo zou je bijv bij Tibet bijv kunnen ALS het land waar weinig 'criminaliteit' heerst, maar is dat wel zo? Een hoop dingen zullen we nooit weten, vooral bij wat meet primitive en corrupte landen. Ook waar meningsuiting hoog in her vaandel staat zoal Nederland met zijn tegenwoordige klokkenluiderssite, zal er meet inzicht gegeven kunnen Worden in deze ontzichtbare praktijken

Toegevoegd na 14 minuten:
Excuses voor spellingsfouten, ik heb een nieuwe (eigenwijze) telefoon!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In deze landen zoals Zuid Korea maar ook Japan heerst een sterk groepsgevoel.
Het individu is onderworpen aan de groep, men is dus zeer bescheiden of introvert en bang om dingen te doen die niet geaccepteerd worden.
De verwachtingen zijn zeer hoog, dit kan stress opleveren ( huishoudelijk geweld ).
Daarentegen als je aan de verwachtingen voldoet zul je met respect worden behandeld en niet zomaar aan je lot worden overgelaten.
Het is een andere manier van denken als onze individualistische cultuur.

Naast het bovenstaande cultuurverschil wordt weleens vergeten dat daarnaast
Zuid Korea een van de meest echte christelijke landen is met veel evangelische christenen. Gij zult niet stelen is een van de basis regels.

Wat Nederland betreft:
Ook ik als dorpeling kan me nog herinneren dat vroeger hier in Nederland allemaal
touwtjes uit de deur hingen en iedereen vrij naar binnen kon lopen.
Nederland is helaas hard achteruit gegaan..