Kan men ook spreken van een 'multicultuur' als slechts één cultuur overheerst?

Na een hele lange tijd, was ik weer eens terug in mijn oude stad en buurtje, de Indische buurt in Amsterdam, waar ik ben geboren en getogen. De Javastraat herinner ik mij als een gezellige winkelstraat met een groot aanbod van gevarieerde winkels, waar het zelfs ’s avonds na sluitingstijd nog leuk was om etalage’s te bekijken.

Ik ben me echter kapot geschrokken om de huidige situatie. Deze straat telt ruim honderd winkels waarvan zo’n 95% bestaat uit zaken die hoofdzakelijk Arabische produkten verkoopt en een paar zaken waar ze wel Nederlandse produkten hebben, maar met uitsluitend personeel van Arabische afkomst. Bakkers, slagerijen, reisburea’s, kappers, enz. enz., allemaal Arabisch. En niet alleen in de winkelstraat, maar eigenlijk in de hele omgeving.
Sorry hoor, maar ik voelde mij daar echt een vreemdeling in mijn oude buurt en besefte mij, dat het in andere grote steden misschien niet anders zal zijn.

Kan iets TE multi-culti zijn? En kun je nog wel spreken van een ‘multicultuur’ als slechts één cultuur overheerst?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Vanzelfsprekend moeten allochtonen ook de kans krijgen om een zaak te beginnen, maar in sommige gebieden gaat het er steeds meer op lijken dat ze daarin de overhand krijgen. Het begint met een paar winkeltjes en voor je het weet hebben ze hele winkelstraten overgenomen, zoals in jouw voorbeeld en ik herken dat ook in andere steden. Wat dat betreft, zou de gemeente wel wat meer gedoseerd te werk mogen gaan met het uitdelen van vergunningen, want wat heb je aan al die winkelstraten waar ze hoofdzakelijk Arabische produkten verkopen?
Wel prettig natuurlijk voor alle allochtonen die daar wonen, maar er zullen vast ook nog wel mensen wonen die graag eten uit de Nederlandse keuken.
Dus nee, 'multicultureel' is in dit geval een totaal verkeerd gekozen woord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed antwoord en ben het helemaal eens.

Andere antwoorden (4)

Je hebt het nu niet over een land maar een wijk.
Zulke wijken heb je in elke stad ter wereld. Allochtonen vestigden zich daar bij voorkeur door lage huren. Dus krijg je bijbehorende winkels.
Met name lokale overheden proberen hier al decennia wat aan te doen. Dat heet 'spreidingsbeleid'. Dit beleid ketst telkens weer af door juridische onhaalbaarheid. Het is in strijd met de grondwet.
14 jaar geleden
De term multicultuur zegt alleen dat er sprake is van meerdere culturen en geeft geen oordeel over of waarde aan 1 van deze culturen en hoe de verdeling eruit dient te zien. In Nederland is sprake van een zogeheten multiculturele samenleving, maar dat zegt niets over wie wie "overheerst", dat heeft met de term niks te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Multicultureel betekend dat er meerdere culturen met elkaar samenleven(zonder elkaar uit te moorden). Dit betekend meestal dat er 1 cultuur overheerst. Dit is dus normaal.
Daarnaast heb je het over 1 wijk, dat is vrij normaal, aangezien veel mensen zich vestigen waar mensen met dezelfde/vergelijkbare culturen zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kom uit Haarlem en als ik daar eens in de zoveel jaar kom is het ook allemaal erg veranderd.. Alle kleine winkeltjes zijn veranderd in AH of C1000. Dus mijn ervaring en jouw ervaring verschilt niet zoveel. Multicultureel gebruik je niet voor een wijk. Je moet het andersom bekijken. Vanuit een punt trek je cirkels op de kaart. Vanaf een zeker punt kun je dan de bewoners binnen de cirkel multicultureel noemen. Ik woon subwijkje van Amsterdam Noord (40 woningen), dat op het laagste niveau al multiculti is: buren Egyptisch, verderop Chinezen, overkant twee Turkse gezinnen. Twee pottenstellen, twee homostellen. Voor de rest weet ik het niet, maar prima samenstelling zo. Het tweede deel van jouw vraag komt uit het eerste deel voort: de Indische buurt is niet TE multikulti, maar juist NIET multikulti genoeg,