Waarom bestaat er een link tussen armoede en misdaad?

Naar schijnt zijn armere mensen meer in staat, oftewel is de kans groter, dat ze misdrijven plegen, dit wordt ook nog bevestigd door de officiele cijfers.

Maar hoe komt dit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.5K

Antwoorden (5)

Omdat arme mensen geen andere opties zien dat stelen "crimineel" worden.

Ze komen steeds meer in de problemen en voelen zich steeds verder zinken, dat het voor hun gevoel niet anders kan dan rondkomen door misdaad.

Toegevoegd na 1 minuut:
maar om even toe te voegen. Dit hoefd niet altijd de reden te zijn. zit soms heel complex in elkaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is een theorie die suggereert dat criminaliteit voortkomt uit het niet behalen van levensdoelen. Armere mensen hebben waarschijnlijk veel doelen niet gehaald (geen groot huis, geen dure auto etc.) dus gaan ze bijvoorbeeld stelen of fraude plegen om die doelen toch te kunnen bereiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het hoeft niet per sé met geld te maken te hebben, de pensioengerechtigde leeftijd naar beneden zou ook kunnen bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, het huis geeft die boost. Criminaliteit is het middel om dat doel te bereiken.
Ik denk dat er evenzeer een link bestaat tussen rijkdom en misdaad.
Het ene vloeit niet logischerwijs uit het andere voort.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je extrapoleert voor grote en kleine misdaad dan krijg je een ander, m.i. beter beeld. De hoeveelheid arme misdadigers zal ongetwijfeld groter zijn. Dat komt enerzijds omdat de hoeveelheid arme mensen vele malen groter is dan het aantal rijke maar je zou ook de ernst van het vergrijp mee moeten rekenen. Diefstal van een halfje gesneden bruinbrood omdat je honger hebt vind ik van een 'iets' andere grootheid dan een land willens en wetens failliet laten gaan met leningen die we allemaal op moeten hoesten terwijl jij er als speculant rijk van wordt en buiten schot blijft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je aan het eind van je geld steeds meer maand overhoudt, is de verleiding tot "kleine criminaliteit" groter.

Het bestelen van de hele bevolking wordt echter gedaan door een groep mensen die elkaar de bal toespelen, men noemt het dan bonussen en is goedgekeurde gelegaliseerde diefstal.

In mijn ogen betreft het dan een kleine groep mensen die macht hebben om beslissingen te nemen die niet in het belang van land/bedrijf zijn.

Daarmee wil ik pogen duidelijk te maken dat criminaliteit in alle lagen van de bevolking voorkomen, alleen komen de rijkste en sluwste mensen er mee weg.

Wat de grootste graaiers bij elkaar weten te harken is ongeveer gelijk aan wat er door mensen met de lagere inkomens gestolen zou worden.

Omdat er echter meer "arme "dan rijke mensen zijn , is de groep die crimineel gedrag vertoont ook groter.

Winkeldiefstal wordt overigens niet zelden door keurig uitziende mensen gepleegd, terwijl de jongere in oude jeans in de gaten gehouden wordt (terwijl deze totaal niet van plan is om iets te stelen) stelen ogenschijnlijk (en soms feitelijk) welgestelden soms van alles bij elkaar.

Arme mensen zijn vaak goudeerlijk, is mijn ervaring, zij weten als geen ander wat het is om bestolen te worden.

Met deze mening wil ik geen enkel eerlijk mens beledigen.