Waarom moet de directeur van de KWF-Kanker bestrijding 240.000 euro per jaar verdienen als hij het voor het goede doel doet?

Waarom moeten directeuren van fondsen en stichtingen zoveel geld krijgen als zij hun functie in de eerste instantie voor het goede doel uitvoeren? Ik begrijp niet waarom de directeur die 20.000 Euro per maand verdient, dat geld niet investeert in de mensen die het echt nodig hebben.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.8K

Antwoorden (5)

Een echt goede directeur levert een stichting (of bedrijf) meer geld op, of verlaagd de kosten, levert meer rendement op en krijgt meer waarde uit de mensen die er werken, waardoor het eind resultaat beter is.

En ja, dat kan 240.000 euro per jaar kosten. De vraag is natuurlijk of deze persoon hier werkt omdat hij graag wat voor het goede doel doet, of als werk. En ik denk het tweede... Is dat erg? Nee. Als het uiteindelijk maar meer oplevert dan het kost.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een bedrijf mag wel winst maken, een stichting niet. Dus in het bedrijfsleven wordt de winst niet perse uitgekeerd aan de directeur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vind je het niet erg dat iemand daar 240.000 per jaar verdient? Ik vind het nogal apart, aangezien de donateurs daarvoor betalen. Als je een geldbedrag doneert, mag je verwachten dat het geld naar onderzoeken etc. gaat, niet naar het achterlijk hoge salaris van de directeur. Natuurlijk, die moet ook geld verdienen, maar 240.000 is natuurlijk wel achterlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waar heb ik gezegd dat een stichting winst mag maken? Maar het KWF wil WEL veel geld binnen halen. Gedeeltelijk voor salarissen maar voornamelijk voor onderzoek. Wanneer deze directeur ervoor zorgt dat betere onderzoekers voor het KWF aan de slag gaan voor hetzelfde geld dan levert hij waarde op. Wanneer de directeur ervoor zorgt dat de reclames voor het KWF meer donateurs opleveren dan is hij zijn salaris ook waard. Het gaat er niet om of 240.000 euro veel geld is of niet, de vraag is, levert hij meer dan 240.000 euro (in inkomsten, lagere uitgaven, goodwill en dergelijke) op? Zo ja, dan is het goed dat hij zoveel betaald wordt. Zo nee, dan is de vraag wat het alternatief is. Als hij daar niet zit dan iemand anders die ook een salaris wil. Dus je zoekt een balans tussen hoeveel iemand kost en heoveel het oplevert.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ voor mormel
De directeur van Foster Parents verdiende maar liefst 65.000 gulden per maand. Onbegrijpelijk, want dat was wel geld wat wij in onze goede bedoelingen moesten opbrengen.
Voorbij de waardes en normen van het goede doel vind ik, maar zo werkt een stichting nou eenmaal. De winsten worden opgemaakt.
Dus ik ben zeer sceptisch over de zg goede doelen.

Het WNF bv heeft zoveel geld dat ze het niet meer kwijt kunnen. Dus waar gaat het heen? Niet naar de uitstervende dieren, maar naar de directeur, bestuurders etc.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik vind dit geen antwoord op de vraag. Daarnaast vind ik het altijd zwaar irritant om van een bedrag guldens te maken om het extra erg te laten klinken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou goed dan hij verdiende 30.000 euro per maand. Beter dan, voel je je nu minder belazerd?
Het is wel een goed antwoord op de vraag. Het gaat om de bestuurders van fondsen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Indertijd dat meneer Foster Parent de boel belazerde was het de tijd van de gulden. dus ik probeer het zeker niet erger te laten klinken, maar dat is mijn beleving.
Goede doelen moeten voor goede mensen concurreren met commerciele bedrijven, waar dat soort salarissen normaal zijn. En dan moeten zij dus ook dat soort salarissen gaan betalen, willen ze goede mensen krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van bestuurders van goeie doelen mag je best een beetje idealisme verwachten Lui die mee doen aan de tegenwoordige graaimode horen daar naar mijn mening niet thuis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alle waar is naar zijn geld.....
Ja, het is wel erg simpel om te stellen dat een goede directeur ook winstgevend kan zijn, ik dacht dat liefdadigheid niet om winst ging. Moet je eens uitrekenen hoeveel mensen een bijdrage moeten leven om alleen al het salaris van deze beste man te betalen.
Het is vaak de onwetendheid waarom mensen doneren aan instellingen als KWF-Kanker. Als iedereen zou stoppen met doneren, zou de regering vanzelf meer moeten doen om het probleem op te lossen.
Investeren, in mijn ogen is het niet meer dan een verkapte ziektekostenpremie.
Van mij dus geen donaties meer, helaas, want ik heb wel veel respect voor de vrijwillige collectanten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het punt is juist dat de overheid NIET meer investeert in onderzoek in specifieke ziektes. Het gat dat daar overblijft wordt gevuld door bv het KWF. Overigens, als de overheid wel meer zou doen, dan wordt die vrijwillige donatie alsnog als verplichte 'donatie' bij je belastingen erbij opgeteld. Geld moet namelijk ergens vandaan komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het salaris van de directie, wordt hier niet besproken en dat is nu net het probleem bij instanties als KWF. Het salaris staat niet in verhouding tot de doelstelling.
Overigens is het de verantwoording van iedereen dat mensen die behoefte hebben geholpen worden. Niet alleen van de donateurs. Dus verantwoording van de regering.
Bij de meeste goede doelen zijn de salarissen van de directeur heel bescheiden. Ze moeten in ieder geval wel iemand hebben, die een strategie kan uitzetten. Anders wordt er veel geld besteed aan subsidietrekkers.
Er zijn namelijk veel geslepen lui, die projecten aanbieden, die er mooi uit zien, maar die weinig waarde toevoegen. Dat is het subsidiecircuit. Dus een goede directeur heeft verstand van zaken, kan hoofdzaken van bijzaken onderscheiden, en heeft een zeker politiek gevoel. Dat zijn best wel veel benodigde kwaliteiten.

Maar of de KWF en de Hart enz. daadwerkelijk een directeur heeft, die zijn geld waard is, kan ik niet beoordelen.

Het zou goed zijn, als daar een economisch model voor zou worden ontwikkeld. Zo'n model zou ook voor banken en andere bedrijven gebruikt kunnen worden. Nu nog worden die salarissen nog verantwoord onder de noemer 'de markt van goede directeuren', maar zo'n markt bestaat niet in werkelijkheid, omdat een bedrijf een economische eenheid is en zichzelf economisch moet bedruipen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed omschreven Klaas, het idd van de gekke dat salarissen niet meer in verhouding zijn.
Als we al het geld van de wereld op een hoop zouden gooien zouden er heel wat problemen verholpen worden, en hoeveen heeft 1 mens nu nodig om goed te leven.
Toch zeker niet ten koste van anderen.