Was het leven vroeger écht beter,zoals mijn moeder altijd zegt?

Mijn moeder,een vrouw van 77 jaar,zegt vaak dat het vroeger beter was.Minder criminaliteit op straat,meer respect voor de ouderen enzo...maar klopt dit ook?De criminaliteit zal zeker erger zijn nu,maar is het leven nu echt zwaarder/moeilijker?Is het leven voor 'n 40 jarige nu harder/zwaarder/moeilijker dan het leven van een leeftijdgenoot 40 jaar geleden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.2K

Het beste antwoord

Het leven was anders.
Eén ding is wel hetzelfde gebleven: Ook vroeger was vroeger alles beter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
lol, precies +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Exactement!

Andere antwoorden (16)

oude mensen komen uit het verleden, die herinneren zich de goede dingen uit het verleden. En ze hebben moeite met de veranderende tijd, toename van welvaart, snelheid van het leven nu, etc.
dus was het vroeger 'beter' omdat dat beter bij ze past.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kleine verschillen zijn er wel (mores zijn wat harder) en de rest komt omdat als je jonger bent het leven gemakkelijker voor je is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Naarmate je ouder wordt krijg je steeds meer herinneringen. Als je alles zou onthouden dan zou je brein dit niet aankunnen. Daardoor vergeet je bepaalde dingen. De gebeurtenissen die het meeste indruk hebben gemaakt of belangrijk zijn geweest, onthoud je, andere vergeet je. Volgens mij onthoud je veel mooie en leuke dingen en raken de dingen die niet leuk waren op de achtergrond waardoor je ze niet echt meer herinnert. Als je dan terug kijkt naar vroeger dan herinner je vaak alleen de leuke en mooie dingen en lijkt het alsof het vroeger leuker en beter was maar dat was dus niet zo.
Alle respect voor je moeder maar ik vind het een beetje kortzichtig om te zeggen dat alles vroeger beter was. Natuurlijk zijn er dingen die vroeger beter waren maar er zijn even zoveel dingen die nu veel beter zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals meestal met dit soort vragen ligt de waarheid/antwoord ergens in het midden: wat zij zegt over criminaliteit is zijn algemeenheid waar, ook zal het leven rustiger geweest zijn dan nu.
Aan de andere kant is het leven nu een stuk simpeler: denk aan automatisering, werkgelegenheid, scholing en dan vooral wat het "doorleren "betreft.
Wat vindt de èèn belangrijk dat na 40 jar veranderd/verbeterd is,en wat de ander.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat er minder criminaliteit op straat was klopt. Meer respect voor ouderen klopt ook. Het leven was vroeger wel veel zwaarder en er waren minder mogelijkheden om je te ontwikkelen. Ik ben nog geen 77, maar ik geniet volop van deze tijd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben nu bijna 67. Het leven was veertig jaar geleden in een bepaald opzicht makkelijk, omdat er allerlei dingen waren die hoorden en niet hoorden. Er was misschien iets minder criminaliteit op straat. Je wist waar je aan toe was, maar je werd er niet gelukkiger van, tenminste ik niet.
Het leven moest je leiden in een dwangbuis. Ik ben van harte feministe geweest. Voor een vrouw was het veertig jaar geleden niet zo eenvoudig.

Maar elke tijd kent zijn eigenbeperkingen. Je mag zijn wie je bent, worden wat je wilt. Maar hoe? en waar haal je het geld van doen. De wereld is heel erg ingewikkeld en weer moeten vrouwen de zwaarste lasten dragen en dreigen in een nieuwe dwangbuis te geraken": verplicht werken, toch kinderen krijgen, goede moeder zijn, echtgenote, verplicht sporten, je ouders ondersteunen. Het leven is een geregel, al geregel.
Met de komende bezuinigingen worden vrouwen van rond de 50 de klos: oppassen op de kleinkinderen, hun ouders verzorgen en zelf nog een klein baantje voor de eigen hypotheek.

Voor mannen lijkt het me tegenwoordig niet zo prettig. Zij moeten wel haast in een identiteitscrisis komen.
Androgyne mannen. Houden vrouwen daar wel van?

Het leven was veertig jaar geleden wel een stuk rustiger.
En daar kan ook ik wel eens naar terugverlangen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moeder heeft gelijk.

Vroeger was er veel meer respect.
Respect voor ouderen. Respect voor ouders.
Respect voor leraren en oom agent.
Respect voor buschauffeurs en ambulance broeders.
Respect voor conducteurs, en medisch personeel.

Waar is al dat respect gebleven?

Het leven is nu moeilijker voor de 40 jarige van nu.
Die is afgeschreven voor de arbeidsmarkt. Moet van de regering langer werken, maar niemand wil hem hebben.

Iemand van 40 kon vroeger overal aan de slag en veilig over straat. Als je tegenwoordig ergens een vergeten tas ziet staan, moet je maken dat je weg komt en de hulpdiensten bellen, want er zou maar zo een bom in kunnen zitten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat de gemoedelijkheid vroeger meer was. Inderdaad veel meer respect voor de medemens. Tenminste dat is wat mijn ouders vaak zeggen.
Tegenwoordig zijn de mensen meer op hun zelf en vinden mijn ouders het grimmiger dan vroeger.
Tegenwoordiger leven we in een veel snellere wereld dan 40 jaar geleden. Meer druk ,en meer stress.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt helemaal, minder criminaliteit, meer respect voor elkaar. Er was vroeger multiculturieel samenleveing in ook in Nederland. Maar in de deze tijd niet meer zo veel. Iedereen denkt tegenwoordig aan zichzelf.!@
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vroeger was het op sociaal vlak beter, niet de massa-commercie en veel meer samenzijn. Deels is het ook de herinnering..je onthoud vaak alleen de mooie dingen, en kleine ellende zijn vergeten. Ik kan me bv. niet herinneren dat ik het als kind koud had.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Was het leven vroeger écht beter,
zoals mijn moeder altijd zegt?"

ff voor de duidelijkheid:

het ‘WAS’ niet beter,
maar jouw moeder ‘VINDT’ het beter;

en het woord ‘beter’ vind ik een ‘relatief woord’;

want wat voor de ene mens ‘beter’ is,
dat kan voor de andere mens ‘slechter’ zijn.

De tijd van jouw oma en opa,
is immers niet de tijd van jouw moeder
en de tijd van jouw moeder,
is immers niet de tijd van jou;

jij hebt immers jouw eigen voorkeur en tijd,
gelijk anderen hun eigen voorkeuren en tijden hebben;

en dat heeft vooral ook te maken met de ‘tijdgeest’.

Het woord ‘anders’ zou ik een gepast woord vinden.

Jouw moeder VINDT het leven van vroeger dus ‘beter’,
omdat het écht ‘anders’ WAS…
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het ligt er maar net aan welke bril je opzet.
Ik heb ouderen ook wel horen klagen over vroeger. Ze waren armer maar niet altijd ongelukkiger.
Er was meer orde en gezag, maar dat werd buiten ons medeweten ook misbruikt. Denk maar aan het misbruik van geestelijken, het slaan met riemen en stokjes op school, het veelvuldig werpen van vuil uit het raam enz.
Ga ook maar eens na vanuit welke situatie de WOII is ontstaan. Ben zelf van de jaren veertig en geniet tot op de dag van vandaag van het leven en kom toch echt uit een heel arm gezin.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moeder heeft voor wat betreft de criminaliteit en het respect voor ouderen gelijk. Maar verder is het leven er beter op geworden,vooral de financiële situatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet beter, wel anders.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
voor zover ik weet niet het leven kon mischien wel makkelijker zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben van jouw leeftijdscategorie, dus dan moet je toch zelf ook verschil merken met vroeger?

Wij hadden veel meer respect voor anderen dan de jeugd van tegenwoordig. Ik merk zelfs al verschil met 10 jaar terug laat staan met 40 jaar terug.

Dus als ik het verschil met het leven al merk in een periode van 10 jaar, dan moet het vroeger voor jouw moeder echt veel beter zijn geweest dan nu.