Oorzaken xenofobie

Zoals met alle fobieën is er niet één specifieke oorzaak aan te wijzen. Angst is een onderdeel van de mensheid en een belangrijk overlevingsmechanisme. Ongegronde angst voor het vreemde kan worden getriggered door trauma’s maar de grond ligt soms ook in de opvoeding.

Gevolgen van xenofobie

Het probleem van xenofobie is dat dit leidt tot afwijzing van datgene waar men angst voor heeft. In het ergste geval kan dit leiden tot etnische zuiveringen en genocide. In lichtere vorm leidt xenofobie tot racisme en discriminatie.
fremar
9 jaar geleden
Wat een boer net kent vreet hij niet ! Onbekend maakt onbemind . Van ouds her was meestal wat van ver kwam negatief van uit de tijd van de volksverhuizingen en ver daarvoor was het vaak dat hele groepen andere groepen verdrongen . Dus ja het zou zou wel een beetje ingebakken zitten . Ook zit er vaak iets in van wij zijn goed of beter !! Je ziet het bij voetbal fans ook terug . Je hoort ergens bij !! En die ander niet !! Er zit wel iets Goeds in , het wij gevoel .of zelfs in dorpen dat men zegt dat dorp daar verder op wonen allemaal ..... Het is zo dom maar heel menselijk . Er zijn groepen mensen die dat afwijkend sterk hebben ja dat kan tot gevaarlijk nationalisme leiden . In deze tijden brengen nieuwe mensen niet meer de pest met zich mee ( die brachten we zelf mee trouwens ) de Europeanen brachten de meeste ziekten zelf de wereld rond . Maar daar komt het wel vandaan. Jij het kan in z'n extreemste vorm leiden tot discriminatie , uitsluiting of nog erger . Anderzijds kan het goed zijn voor een samenleving een soort positief wij gevoel het verbroederd enz. Ja daar kan sport een positieve bijdrage aangeven . Echt angst voor het vreemde in een mate dat het ongezond wordt kan je pas xenofoob noemen . Niet als je alleen maar van aardappels houd .