Waar komt die hollandse nuchterheid vandaan?

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Deze bekrompen mentaliteit stamt uit de tijd van Calvijn. Wordt ook wel Calvinisme genoemd. Streng in de leer, niet uit de band springen en zuinig leven. Het Calvinisme is al lang dood maar van sommige verschijnselen heeft Nederland nog steeds last.

Zeer waarschijnlijk van vroeger, hard werken en lange dagen maken. Geen tijd voor onzin en fratsen dus.

volgens mij bestaat die niet als iets iemand overkomt lees ik vaak dat de ander zo geschokt is . ik ben nooit geschokt bij wijze van het leven gaat gewoon door

Dat is ontstaan in de tijd na de tweede wereld oorlog en na de watersnoodramp. In die tijden was er geen tijd om te praten, te overleggen of gek te doen want er moest hard gewerkt worden. Dit is er ingebleven van generatie op generatie.

Dat heeft deels te maken met de breedtegraad: hoe noorderlijker, hoe 'nuchterder'. Hoe zuidelijker (in Europa), hoe irrationeler. Let op: ik zeg _deels_. Verdere reden waarom dat dan zo is, laat ik even in 't midden.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100