Waarom zeggen ze: na regen komt zonneschijn, ipv andersom ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De zeldzame keren dat ik deze uitdrukking gebruik, maak ik er ook altijd van 'na regen komt zonneschijn.... en daarna weer regen.... en daarna weer zonneschijn... enz. enz.'
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als 1 van de 2 namen langer is, klinkt het meestal beter als de kortste als eerste genoemd wordt. Dat is wat meestal gedaan wordt.
En omdat het nu natuurlijk een soort merknaam is en niet alleen hun persoonlijke namen, houden alle anderen diezelfde volgorde ook aan.

Het beste antwoord

Het is een positieve betekenis van dit gezegde. Regen betekent meestal rottigheid en zon representeert de mooie dingen in het leven. En wat de mens eigen is, is dat we na rottigheid (dood van geliefden, ziektes..) graag de mooie dingen zien komen, zodat we altijd aan iets kunnen vasthouden om door te leven. De mooie zin van het bestaan/leven waar iedereen op zijn tijd en naar eigen gevoel naar hunkert zeg maar... :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Omdat men liever optimistisch dan pessimistisch denkt. Als je zegt dat na zonneschijn regen komt, kan het er alleen maar slechter op worden (ervan uitgaande dat regen niet zo best is). Het is een stuk bemoedigender om te zeggen dat het na allerlei ellende alleen maar beter kan worden. Vandaar: na regen komt zonneschijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi+
Omdat de bedoeling van het gezegde is om iemand op te beuren.
Dat er na zonneschijn, vast wel weer een keer regen komt, van die mededeling wordt niemand blij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tenzij je een boer bent en al maanden last hebt van droogte en je oogst dreigt te mislukken...;-)