Kunnen ter dood veroordeelden geëuthanaseerd worden?

In Amerika wordt vaak gediscussieerd over de manier waarop de doodstraf wordt uitgevoerd. Vrijwel iedereen vindt dat de veroordeelde niet onnodig mag lijden. De straf mag alleen het beëindigen van het leven van de veroordeelde inhouden.

In Nederland kennen we het begrip euthanasie; de goede dood. Ik vraag me nu af waarom dat in Amerika niet bij veroordeelden wordt toegepast. Of is “de goede dood” in werkelijkheid niet zo mild als men ons wil doen geloven en lijkt het alleen maar mild omdat de patiënt dan niet meer in staat is zijn lijden tot uitdrukking te brengen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De meeste gebruikelijke manier in Amerika voor de doodstraf is een dodelijke injectie.
Inekez1
7 jaar geleden
"In Nederland kennen we het begrip euthanasie" in de betekenis volgens de Van Dale: "het op hun eigen verzoek bespoedigen van de dood of ter dood brengen van hevig lijdende, ongeneeslijke zieken" Dat zegt niets over de manier waarop, maar over het moment waarop iemand komt te overlijden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Inekez1,
Waar ik op doel is dat in programma's over euthanasie altijd de indruk wordt gewekt dat de patiënt pijnloos uit het leven wegglijdt.
Bij de executie van een veroordeelde is dat wel anders.
Inekez1
7 jaar geleden
Stel dat jij graag voor eeuwig wil inslapen, je hebt afscheid genomen van je dierbaren die achter jouw besluit staan. Je krijgt een spuitje van de arts en 'glijdt pijnloos weg uit het leven'. Stel nu dat jij veroordeeld bent tot de doodstraf. Je wil helemaal niet dood, jouw familie en vrienden willen jou niet dood, iedereen is boos en verdrietig. Jouw hele lichaam en geest willen zich dan bewust of onbewust verzetten tegen die naderende dood. Datzelfde spuitje van diezelfde arts kan dan heel anders werken. Bij andere executiemethoden is dat misschien nog wel sterker. Het is niet de lichamelijke pijn maar de geestelijke pijn, het besef, dat het voor de veroordeelde zo ondraaglijk maakt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
''Bij de executie van een veroordeelde is dat wel anders.'' Iemand die wordt geëxecuteerd dmv dodelijke injectie, zou in beginsel geen pijn voelen omdat hij eerst onder narcose gaat. Helaas gaat dat vaak niet zo makkelijk door factoren, waardoor de narcose nog niet werkt en de andere middelen wel al worden toegediend. Als je erop googled, zie je dat ongeveer 57% onder narcose was tijdens de dodelijke injectie, en dus geen pijn voelde.
De overige 43% was waarschijnlijk nog bij kennis, wat eventueel zou kunnen betekenen dat ze oa spierkrampen ervaarden.

Het beste antwoord

Deels.

De betekenis van euthanasie dat wij hier hanteren is:
''het op hun eigen verzoek bespoedigen van de dood of ter dood brengen van hevig lijdende, ongeneeslijke zieken''.

Op die manier kan een tot de dood veroordeelde geen euthanasie krijgen, omdat het niet op eigen verzoek wordt ingediend. Zij hebben al de doodstraf dus zullen ze die moeten afwachten.

Ik zei deels omdat een tot de dood veroordeelde in de meeste staten van Amerika een dodelijke injectie krijgt, wat hetzelfde is als tijdens euthanasie. In weze kan het dus wel, maar dit gebeurt dan gewoon niet op eigen verzoek.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik weet niet of je het weet maar buiten de staten Montana, Oregon en Washington. Is euthanasie in Amerika verboden dit doordat er vele gelovigen zijn bv christenen en in hun geloof is euthanasie verboden "men mag geen einde maken aan het leven dat God je gegeven heeft " mss de reden dat ze dit ook niet toepassen jij de doodstraf .
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ze passen euthanasie niet toe omdat de gevangene geen beslissingen heeft over eigen leven (euthanasie = op eigen verzoek einde aan het leven maken).
Ze passen wel dezelfde middelen toe bij de doodstraf, als bij euthanasie. Je antwoord klopt dus niet.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je antwoord klopt vast wel* maar niet voor deze vraag.