Sinds wanneer is het de gewoonte geworden om met dodenherdenking 2 minuten stil te staan, wat voorheen een minuut was? En waarom?

Volgens mij weten was het bij de dodenherdenking altijd van toepassing dat we een minuut stil staan bij de slachtoffers van de oorlog. Maar sinds een paar jaar doen we daar een minuut bij, dus 2 minuten stilte. Maar sinds wanneer is dat zo en wat is hier de reden van?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.8K

Antwoorden (3)

In het voorjaar van 1946 ging de regering akkoord met oa twee minuten stilte..
Overal waar ik heb gekeken, hebben ze het over twee minuten. . Behalve Wikipedia, daar staat dat iig de eerste keer één minuut stilte was..

Toegevoegd na 7 minuten:
Misschien ontstaat je verwarring omdat in andere gevallen vaak één minuut stilte wordt gevraagd.. (bijv bij 9/11)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mss sta het hier wel op
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb nooit meegemaakt dat het 1 minuut was. En als dat wel zo geweest is, geen idee waarom van 1 naar 2.
In elk geval vind ik het wel prima. Wat is 2 minuten stilte helemaal op een heel jaar. In mijn familie zijn ook slachtoffers gevallen en ik heb gezien hoe belangrijk die stiltes waren voor de nabestaanden.