Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Sinds wanneer is het de gewoonte geworden om met dodenherdenking 2 minuten stil te staan, wat voorheen een minuut was? En waarom?

Volgens mij weten was het bij de dodenherdenking altijd van toepassing dat we een minuut stil staan bij de slachtoffers van de oorlog. Maar sinds een paar jaar doen we daar een minuut bij, dus 2 minuten stilte. Maar sinds wanneer is dat zo en wat is hier de reden van?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.8K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

In het voorjaar van 1946 ging de regering akkoord met oa twee minuten stilte..
Overal waar ik heb gekeken, hebben ze het over twee minuten. . Behalve Wikipedia, daar staat dat iig de eerste keer één minuut stilte was..

Toegevoegd na 7 minuten:
Misschien ontstaat je verwarring omdat in andere gevallen vaak één minuut stilte wordt gevraagd.. (bijv bij 9/11)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mss sta het hier wel op
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb nooit meegemaakt dat het 1 minuut was. En als dat wel zo geweest is, geen idee waarom van 1 naar 2.
In elk geval vind ik het wel prima. Wat is 2 minuten stilte helemaal op een heel jaar. In mijn familie zijn ook slachtoffers gevallen en ik heb gezien hoe belangrijk die stiltes waren voor de nabestaanden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding