Waarom mocht een vrouw vroeger haar enkels niet tonen?

Als ik me de verhalen goed herinner, was het vroeger onbeschaamd om als vrouw in het openbaar je enkels te laten zien. Helen Shapiro deed het toch, en dat veroorzaakte nogal wat ophef.

--  Was het inderdaad 'not done' je enkels te tonen?
--  Gold dit ook voor mannen?
--  Wat was hier de reden voor? Bij borsten kan ik het me voorstellen, maar enkels?

Cryofiel
7 jaar geleden
2.9K
Amadea
7 jaar geleden
Niet alleen vroeger, ook nog tegenwoordig bij verschillende geloofstradities.
Cryofiel
7 jaar geleden
Bedoel je van origine buitenlandse geloven, of ook "onze" geloven? Is dat de reden voor de "zwarte kousen"? Ongeacht het bovenstaande - wat is de reden van het de-facto verbod?
Amadea
7 jaar geleden
Beide. Wat ik intussen heb gevonden is dat de regel voor moslima's samenhangt met het feit dat hoeren met rinkelende belletjes om hun enkels klanten liepen uit te dagen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@cryofiel Alle geloven die we nu kennen zijn buitenlands :D. Maar idd voor alle abrahamistische geloven zijn er passages en interpretaties die het tonen van enkels/benen aan banden zouden leggen. Veel mooier is nog dit:
http://www.mirror.co.uk/tv/tv-news/helen-skelton-stuns-olympics-viewers-8588072
Waarbij notabene het zwemmen verslagen werd...
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
N.B. Helen Shapiro was 15 jaar ten tijde van haar grote hit.

Antwoorden (1)

Vanwege de mannen. Mannen raakten opgewonden van het feit dat ze blote delen zagen bij vrouwen, want die blote enkels leiden naar andere blote delen waar ze graag aan zouden willen komen. Daarom moesten de enkels bedekt zijn; dan kwamen de mannen niet in de verleiding.
Amadea
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
-Het is een waar wonder dat we ons tegenwoordig kunnen beheersen....
Pieter2011
7 jaar geleden
Die mannen toch hè?! Ze zijn nooit te vertrouwen geweest...
Amadea
7 jaar geleden
Ondanks dat iemand (een man uiteraard) meent dat deze informatie niet waardevol zou zijn is het 't correcte antwoord op de vraag.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nee dat is het dus niet. Althans ik zou het graag bewezen zien als het wel zo was. Op dit moment kan je alleen zeggen dat men dat zo dacht in die tijd. Of het zo was (zoals jij stelt) is nogal een seksistische en vergaande uitspraak. "is het ‘t correcte antwoord op de vraag."
Lever het bewijs maar.
Edraket
7 jaar geleden
Vergeet niet, dat in die tijd de vrouwenonderbroek nog niet was uitgevonden.
Amadea
7 jaar geleden
Lees dit boek maar, MrTomaat: https://www.bol.com/nl/p/bloot-of-bedekt/9200000035844337/
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Niet echt een wetenschappelijke studie.