Waarom mogen allochtonen meer spelfouten maken op de examens Nederlands en is dat geen discriminatie?

http://www.spitsnieuws.nl/archives/binnenland/2009/07/allochtoon_sterk_bevoordeeld_b.html

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ten eerste gaat het om een ontzettend klein groepje mensen die hier nog maar heel kort zijn. Daarom snap ik de commotie ook niet zo. Bovendien is Nederlands vooral voor mensen met een Arabische achtergrond (of een andere achtergrond waarbij andere schrifttekens gebruikt worden dan ons alfabet) een erg moeilijke taal om te leren. Daarnaast is NEderlands ook lang niet op alle punten een lógische taal, mede door de in het verleden nogal eens doorgevoerde 'spellingsvereenvoudigingen' , die dan wel handig mogen lijken maar de taal niet meer makkelijker maken om te leren. Wel om te schrijven als het je moedertaal is. Door het verdwijnen van de sch aan het eind van een woord bijvoorbeeld, kun je niet meer ZIEN wanneer een -s woord in het meervoud een z of een (dubbele) s krijgt. Mensch - mensen Bosch - bossen (nu : mens/bos) Huis - Huizen Kans - kansen Het is onmogelijk te zien of een werkwoord sterk of zwak is. Zelfs onze lidwoorden missen inmiddels iedere grond omdat we de naamvallen hebben afgeschaft, dus je kunt niet meer beredenéren wanneer het DE of HET moet zijn. Al die dingen kun je alleen nog maar leren door ze in de loop van je leven op te pikken en je eigen te maken. Je kunt nauwelijks meer van de gemiddelde Nederlander verwachten dat hij zijn eigen taal foutloos schrijft, laat staan van iemand die de taal nog maar net onder de knie aan het krijgen is. Zou je bij het examen voor deze mensen, die in elk geval al bewezen hebben intelligent genoeg te zijn om eindexamen te kunnen dóen, op alle slakken zout leggen, dan zou je ze onevenredig benadelen. Net zoals we bij eindexamen rekening houden met dyslectie, slechtzienheid, slechthorendheid en overige handicaps, vind ik het terecht dat we ook rekening houden met een aanzienlijke taalachterstand. Die hoeft namelijk niet gelijk te staan aan een achterstand in ontwikkeling. En anders moeten we AL die 'discriminerende' maatregelen afschaffen.

Let op: het gaat alleen maar om leerlingen die korter dan zes jaar in Nederland zijn en korter dan 2 jaar onderwijs in Nederland hebben genoten. De regeling is er al vrij lang, om leerlingen gelijkwaardige kansen te bieden bij het eindexamen Nederlands. Er wordt een iets soepelere regeling voor spelling gerekend. Leerlingen met deze problemen scoren vaak toch de maximum aftrek voor spelling. Het wordt op dit moment een beetje opgeblazen. Het gaat om weinig leerlingen. Alzo sprak de docent Nederlands Toegevoegd na 1 minuut: Het is geen voortrekkerij, het is ervoor zorgen dat deze groep niet een te grote achterstand krijgt. Bij tekstverklaren is er al geen speciale regeling; het gaat alleen maar om de spelling van de samenvatting. Een autochtoon moet 7 fouten maken voor -4 punten, een leerling in deze regeling rond de 12. 4 punten aftrek komt ongeveer overeen met 0,8 tot 1,2 van het eindcijfer. Toegevoegd na 2 minuten: Als er dus al sprake is van meer fouten, dan komt het inde praktijk bij dit vak op ongeveer drie tienden uit. Voor andere vakken dan Nederlands ken ik dergelijke regelingen niet.

Natuurlijk is dit discriminatie. Deze maatregel devalueert de waarde van het diploma en vermindert daardoor de kansen op de arbeidsmarkt, ook van de allochtonen die anders toch wel waren geslaagd. De goeien moeten dus lijden onder de kwaaien. Same old, same old.

Ik heb zelf 10 jaar les gegeven in een zgn schakelklas, waar kinderen in een jaar tijd Nederlands leren lezen, spreken en schrijven. Nederlands is de op een na moeilijkste taal ter wereld. Dat is iets wat veel mensen niet weten. Het is voor deze kinderen ongeloofelijk moeilijk zoniet onmogelijk om in te halen wat autochtone kinderen automatisch meekrijgen: 8 tot 14 jaar Nederlands onderwijs. Bovendien missen ze het gegeven dat in de thuissituatie nederlands wordt gesproken. Ik weet uit eigen ervaring dat er veel bijzonder intelligente kinderen rondlopen, die toch achtergesteld worden en als dom worden bestempeld omdat ze de taal nog niet meester zijn. Om deze kinderen te 'redden', wat meer tijd te gunnen om de taal perfect te leren en ze evengoed te behouden voor de arbeidsmarkt, wordt er op examens Nederlands iets soepeler omgegaan met de spelfouten. Gelukkig maar!

Even van de andere kant bekeken: Ik woon momenteel in Quebec het franssprekende deel van Canada. Hier wordt veel rekening gehouden met buitenlanders en mensen die de taal nog niet zo machtig zijn. De leraren houden er rekening mee zolang je maar aantoont dat je net zo hard werkt en je best doet als van iedereen wordt verwacht. Hier geldt wel dat 10% van je cijfer kan worden afgetrokken maar dat is meer om te zorgen dat je niet laks omgaat met grammatica want enkele foutjes en op gevarieerd woordgebruik wordt niet zwaar gelet. Bij spreekbeurten (ik doe een HBO-opleiding voor volwassenen) mag je je werk voorlezen in plaats van uit je hoofd opzeggen. Als ik mezelf verontschuldig dan zeggen de Quebecoise leerlingen en leraren vaak: dat hoeft toch helemaal niet, wij hebben (dan zeggen ze hun leeftijd) jaren de tijd gehad om de taal te oefenen. Ze zijn tot dusver heel open en vriendelijk tegen mij. Zolang je maar laat zien dat je vooruitgang boekt en je best doet, komt het uiteindelijk allemaal goed. Dat geldt voor iedereen en elk vakgebied.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100